Tuesday, August 23, 2011

21 Ramadhan 1432 H

Bismillahirrahmanirrahim..

-indah dunia kanak-kanak-

" Huda tak takut hantu, Huda takut pada Allah ".. 

Terluncur sebaris ayat dari bibir comel seorang anak kecil berusia 5 tahun.. Aduh, anak.. Jujur bicaramu.. Membuatkan hati yang mendengar terkesima.. Anak-anak zaman sekarang.. Petah tutur katanya... Alhamdulillah..  Moga ramai lagi yang seperti ini.

Saya sedang menjalani Pengalaman Berasaskan Sekolah (PBS), selama seminggu di sebuah sekolah di bumi bersejarah, Melaka. Ini PBS terakhir sebelum beralih ke fasa praktikum. Dan seperti biasa, pengalaman menjalani PBS tidak pernah mengecewakan. Pasti ada sahaja ibrah yang ingin Allah sampaikan dengan cara yang halus, melalui anak-anak murid, guru-guru sekolah, pihak pentadbiran sekolah, staf-staf sokongan.. pendek kata semua warga sekolah la... Kali ni, dalam kelas pendidikan khas, ada seramai 22 orang.. semua lelaki.. cuma ada seorang perempuan yang baru masuk hari sama ngan saya mendaftar berPBS di sekolah berkenaan (22 Ogos 2011).. Serba sedikit info PBS kali ni.. task is a task... but the most important is, i want to gain as much knowledge as i can.. based on my observation.. mula-mula kita perhatikan dulu.. then bila dah well prepared, mentally and physically... thats the time to play the role..

Berbalik kepada si kecil Huda tadi.. Dia dan kawan-kawannya yang lain.. Balqis, Zain, Irfan, dan 2 ke 3 orang lagi sedang bermain masak-masak.. saya pun interframe le.. Cam best je, dah lama tak main masak-masak ni.. Masak ikan sweet sour, telur mata, masak jagung, sosej dan banyak lagi mainan kanak-kanak ni. Agak 'kami' macam dah bosan main masak-masak, Zain mengajak main hantu-hantu pulak.. Saya pun tanya, "Eh, nak main  hantu-hantu pulak ke? Tak takut ke?? (sekadar menduga - sebenarnya tak puas main masak2 agi.. huhu)

Huda pun berbisik pada kawan2nya yang lain.. Saya pada mulanya tertanya-tanya.. Apalah yang dibisikkan oleh si Huda ni.. Sambil matanya tak lepas memandang saya.. Cuak jugak.. Apalah yang ada dalam fikiran mereka...

Saya bertanya, apa yang dibisikkan oleh Huda.. Balqis pun menjawab: 

Cikgu, Huda cakap macam ni...

" Huda tak takut hantu, Huda takut pada Allah ".. 

Saya tersenyum. Pandai budak ni... Dah la kecik-kecik lagi dah belajar puasa. Petah pulak berkata-kata... Sejuk perut ibu mengandung....

-baitul muslim-
" Bagus, Huda... Kita memang kena takut pada Allah je "

Kanak-kanak memang cepat belajar dari sekelilingnya... Dia akan absorb semua benda, macam span. Terima dan terima.. Banyak benda baik yang kita tunjukkan, banyak la benda baik yang dapat dia simpan dan dia ikut.. Macam tu juga la sebaliknya. Masa kain putih ni tengah suci murni ni, kita tentukanlah corak yang terbaik.. Kalau dah kotor nanti... boleh aja nak padam balik guna cloroxs ke apa ke.. tapi waktu tu, dah susah la skit.. kena usaha lebih banyak dan lebih kuat.... Masa tengah rebung memang mudah je nak dilentur..., kalau dah jadi buluh.. perlu ditakik2... yang nak membentuk, penat.. yang dibentuk.. sakit.. itulah harga yang perlu dibayar kalau tersilap asuhan...

-tentukan warna mereka-
nak mendidik tu, sebenarnya untuk mereka menjadi matang ke atau untuk menuju kedewasaan...?


erm... 


InsyaAllah, saya sambung dalam entri yang berikutnya..

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails