Sunday, March 20, 2011

Surat Cinta Untuk Hati Yang Lesu

Surat ini kutujukan untuk diriku sendiri serta saudara-saudaraku yang Insya Allah tetap mencintai Allah swt dan Rasul-Nya di atas segala-galanya. Kerana hanya cinta itulah yang dapat mengalahkan segalanya, cinta hakiki yang membuat manusia melihat segalanya dari sudut pandang yang berbeza, lebih bermakna dan indah.

Surat ini kutujukan pula untuk jiwaku serta jiwa saudara-saudaraku  yang mulai lelah menapaki jalan-Nya, ketika seringkali mengeluh, merasa terbebani bahkan terpaksa untuk menjalankan amanah dakwah yang sangat mulia. Padahal tiada kesakitan, kelelahan, serta kepayahan yang dirasakan oleh seorang hamba melainkan Allah swt akan mengampuni dosa-dosanya dan memberinya ganjaran dengan sebaik-baik ganjaran.

sholat1
Surat ini kutujukan untuk hatiku dan hati saudara-saudaraku yang kerap kali terisi oleh cinta selain-Nya, yang mudah sekali terlena oleh indahnya dunia, yang terkadang melakukan segalanya bukan kerana-Nya. Lalu di ruang hatinya yang kelam merasa senang jika dilihat dan dipuji orang lain, entah dimana keikhlasan. Maka saat ini kurasakan kekecewaan dan kelelahan kerana kulakukan tidak sepenuhnya berlandaskan keikhlasan, padahal Allah tidak pernah menanyakan hasil. Dia hanya akan melihat kesungguhan dalam berproses dan dalam berusaha.

 


Surat ini kutujukan untuk ruh-ku dan ruh saudara-saudaraku yang mulai terkikis oleh dunia yang menipu, serta membiarkan fitrahnya tertutup oleh maksiat yang membiarkannya untuk dinikmati. Lalu dimanakah kejujuran diletakkan ? , dan kini terabaikan sudah secara nurani yang bersih, saat ibadah hanya rutin semata, saat fizikal dan fikiran disibukkan oleh dunia, saat wajah menampakkan kebahagiaan yang tepu. Cubalah sejenak luangkan waktu untuk  melihat hatimu menangis, tertawa, atau merana.

Surat ini kutujukan untuk diriku dan saudara-saudaraku yang sombong, yang terkadang bangga pada dirinya sendiri, sungguh tiada satupun yang membuat kita lelah di hadapan-Nya, selain ketaqwaan. Padahal kita menyedari bahawa tiap-tiap jiwa akan merasakan mati namun kita masih leka dengan kefanaan.


Surat ini kutujukan untuk hatiku dan hati saudara-saudaraku yang mulai mati, saat tiada getar penyesalan ketika kebaikan terlewat begitu saja, saat tiada rasa berdosa ketika menzalimi diri dan saudaranya.


Akhirnya, surat ini kutujukan untuk jiwa yang masih memiliki cahaya meskipun sedikit, cubalah kau jaga agar cahaya itu tidak padam. Maka terus kumpulkan cahaya itu hingga ia dapat menerangi wajah-wajah di sekelilingnya, memberikan keindahan Islam yang sesungguhnya. Hanya dengan kekuatan dari-Nya. Ya Allah saksikanlah, sesungguhnya aku telah menyampaikan. Wallahu ’alam bish-shawab.


Semoga tetap istiqamah di jalan-Nya. Sungguh, syurga takkan pernah pantas ditukar dengan lalai dan kemalasan.


Dari Saudaramu yang mencintaimu kerana Allah ...
Ibnu Sa'id Al Faqir


- Ayuh, Hidupkan Hati-hati yang lesu!!!! -

PERJALANAN (",)

Assalamualaikum w.b.r,
Salam dari seorang Umairah..

Alhamdulillah,
Saya sudah selamat sampai ke kampus tercinta,
Selepas mengharungi 8 jam perjalanan dari Kuala Terengganu ke Melaka,
Setiap perjalanan ada ceriteranya yang tersendiri,
Tidak ada apa-apa yang menarik berlaku sepanjang perjalanan,
Cuma cerita biasa sahaja.

Ini adalah kali pertama saya berkesempatan menaiki bus S.P BUMI,
Setelah terpaksa menyusahkan abah dan umi menukar tiket perjalanan, kerana kehabisan tiket di stesen bus berhampiran rumah.
Apapun, setiap perkara yang berlaku ada hikmah yang tersembunyi, begitu jugalah dengan perjalanan pada kali ini.
Pada kali ini saya berpeluang menaiki bus di stesen utama di negeri Terengganu. Maknanya, ramai yang menaiki bus di stesen ini. Sangat ramai!!!
Saya sungguh tidak biasa dengan situasi ini walaupun di Melaka Central, jumlah penggunanya juga agak ramai. Mungkin disebabkan kemudahan yang ada di stesen bus Kuala Terengganu ini yang agak terhad, ataupun ramainya jumlah anak Terengganu yang merantau di negeri orang bagi menambah ilmu di dada.

- keluarga sakinah -
Jadi, apa yang suka saya perhatikan ialah pada mata-mata  ibu bapa yang menghantar ialah harapan yang menggunung tinggi pada anak-anak mereka...
Mereka tidak kisah untuk menarik beg troli anak-anak yang berat dan sarat dengan barang-barang keperluan,
Dan setiap kali berbual dengan ibu bapa yang lain, terpancar kebahagian pada wajah mereka menceritakan kisah anak-anak mereka yang sedang belajar...
Sangat menyedihkan bila realitinya anak-anak mereka sebenarnya tidak seperti gambaran mereka.
Anak-anak yang diharapkan pergi untuk belajar dengan bersungguh-sungguh tetapi sebaliknya mensia-siakan peluang yang ada..
Fikir-fikirkanlah, tanggungjawab kita pada ibu bapa kita ini sangatlah besar...
Mereka hadiah berharga yang Allah pinjamkan untuk kita mencari berkat hidup, di dunia sementara ini...

- Jangan lupa untuk sentiasa mendoakan ibu bapa -

Baiklah,
Rasanya ramai yang sedar akan realiti ini,
Cuma kita kadang kala terlupa,
Dan perlu untuk diingatkan.... (=

Sebenarnya saya cuma nak menulis tentang TANDAS, tapi dah tertulis tentang ibu bapa pula kat atas tu. Tak pe lah kan. Sekadar peringatan untuk diri sendiri....

Berbalik kepada isu tandas ni, saya sebenarnya nak memuji langkah yang diambil oleh sebuah kedai makan ni.. Sangatlah bersih tandasnya. Selesa sungguh. Berbaloi kalau bayar 30 sen dapat masuk tandas macam ni. Saya terlupa nama kedainya, tapi yang pasti ianya merupakan sebuah kedai ikan bakar yang terletak di Cherating, berhadapan dengan Legenda Resort. Depan kedai tu ada satu kedai kebab. Kalau berhenti waktu siang mungkin rasa macam nak makan je kat kedai ni, sebab bersih. Kedai, kalau dah bersih makanan yang biasa-biasa pun boleh jadi sedap. Tandas yang yang ada bukan 1 je, tetapi 3. Disediakan juga keratan kertas surat khabar yang digantung untuk membalut lampin bayi. (sangat menjaga kebajikan pengguna). Tambah menarik bila dia ada tulis "Sila jaga kebersihan kerana kebersihan itu melambangkan keimanan"... See, tak susah pun nak sampaikan dakwah kan.??

- Gambar sekadar hiasan (",) -
Semua perkara yang berkaitan kebersihan, pokok pangkalnya ialah sikap. Kalau kita beramal dengan akhlak Islamiyah, maka akan tergambarlah keindahan Islam. Dari sekecil-kecil perkara macam kebersihan, sehinggalah kepada sebesar besar perkara yang berkaitan akidah. Marilah kita sama-sama menyebarkan keindahan Islam.. (=

( " , )

Saturday, March 19, 2011

No One Good in Everything..


Yes,
No One Good in Everything,
But...
Someone Good at Something...
Each and everyone of us,
Deserve to get the BEST!!
Open our eyes...
And look towards the positive side of others!!
We are not the ONE who can control everything...

There is no wrong to be a better person,
Because everyone has their own chance,
Don't let others to let you down,
Just because you are not good in everything...

We as Muslim has the greatest weapon of all,
Make us of it !!!!
Never ever stop praying !!!!
Make Du'a to Allah...
Because HE will listen to our wishes...
Without fail !!!
As HE is the ONE who control EVERYTHING!!!


p/s: It has been a long period of time since my last time write something in English. Quite terrible, I guess.. Need to practice a lot. Huhu..


I dedicate this poem to all Muslim out there... Copy and Paste from here. (",)

Allah knows what’s best for us
So why should we complain
We always want the sunshine
But He knows there must be rain


We always want the laughter
And the merriment of cheer
But our hearts will lose their tenderness
If we never shed a tear.


Allah tests us often
With suffering and with sorrow
He tests us not to punish us
But to help us meet tomorrow


For growing trees are strengthened
If they withstand the storm
And the sharp cut of the chisel
Gave the marble grace and form


Allah tests us often
And for every pain He gives to us
Provided we’re patient
Is followed by rich again


So whenever we feel that everything is going wrong
It is just Allah’s way
To make our spirit’s strong.
(",)

Thursday, March 17, 2011

Hujan, Basuhlah Luka Dunia..

Assalamualaikum w.b.r,
Salam dari seorang Umairah..

Cuaca sekarang begitu redup dan mendamaikan,
Kesejukan menyelimuti tubuh,
Matahari tersipu-sipu malu,
Bersembunyi di balik lindungan awan,
Memahami keluh kesah sang awan,
Yang kadang kala menitiskan air mata sayu,
Pada keadaan warga bumi yang lupa...


Seantero dunia sedia maklum,
Tsunami yang melanda telah melanda Jepun,
Sebuah negara termaju, lengkap dengan kecanggihan terkini,
Tetap tidak akan mampu melawan kuasa Tuhan,
Namun bercakap atas dasar kemanusiaan,
Nasib yang menimpa mereka sememangnya tidak wajar dipersendakan.. (Baca sini)
Mereka juga makhluk Allah,
Kali ini, musibah menimpa mereka,
Esok, lusa, atau bila-bila masa sahaja bermula sekarang,
Tiada siapa yang tahu nasib kita,
Jika sudah sampai ketetapan Ilahi,
Kun Fayakun
Jadi, maka jadilah...

Di Malaysia sekarang ini, cuaca tidak menentu,
Hujan turun membasahi bumi,
Air sifatnya menyucikan,
Banyaknya titis air rahmat yang turun membasuh luka,
Luka bumi Malaysia yang makin lama makin dalam,
Semakin lama semakin parah,
Tak sanggup lagi rasanya melihat derita luka bumi sendiri,
Bunuh, rogol, rompak, buang bayi, seks bebas,
Manjadi santapan harian,
Inilah wajah Malaysia kita.

Sedang saya pula bakal guru,
Bakal berganding bahu membina generasi,
Bakal juga dipersalahkan sekiranya meruntuhkan generasi... Nauzubiilahiminzalik

"Ya Allah,
Berikanlah kekuatan kepada kami para bakal guru,
Supaya kami tetap teguh di jalan yang Engkau tentukan ini,
Bantulah kami mencorak warna Malaysia yang baru,
Bantulah kami mencorak generasi unggul,
Bantulah kami Ya Allah,
Kami ingin bumi ini sentiasa di rahmati,
Kirimkanlah hujan rahmat,
Yang akan membasuh luka di bumi kami ini,
Memberikan nafas baru kepada tanah,
Menyuburkan taman-taman ilmu Islami,
InsyaAllah"

P/s: Semoga Allah menitipkan kekuatan buat rakan-rakan sepengajian di bumi Farisian (Nabila, Syafiqah dan yang lain) serta semua pelajar Malaysia yang sedang menuntut di Jepun.. Moga mereka sentiasa tabah dengan ujian yang menimpa..
... kerana hujan itu adalah rahmat ...

Wednesday, March 16, 2011

BUY 1 FREE 1!!

Assalamualaikum w.b.r
Salam dari seorang Umairah

Sekadar satu entri ringkas,
Pemangkin untuk menyelesaikan timbunan tugasan duniawi,
Yang tak akan selesai selagi tidak dimulakan..
'A long journey begins with one step'
'A bundle of task begins with one simple word'..

Beli satu percuma satu,
Banyak discount macam ni bila perayaan...
Tapi offer yang saya maksudkan ini, bukan yang disukai ramai orang,
Ada yang tak suka kedua-duanya,
Ada yang tak suka yang freenya sahaja....

(**,)
Yang barang kita beli itu, namanya JAWATAN,
Yang beriringan dengan jawatan itu adalah AMANAH,
Bila dah tamat tempoh, JAWATAN akan ditinggalkan,
Yang patah tumbuh, yang hilang berganti,
Tetapi AMANAH akan dipersoalkan...
Macam kisah saidina Umar bila mana khadamnya ingin membantu untuk mengangkat gandum,
Tidak dibenarkan olehnya, kerana di akhirat kelak tidak ada yang akan sudi untuk memikul dan menjawab AMANAH kita...


P/s: Tahniah wa takziah kepada JPP IPGM atas pelantikan kita semua. Sama-sama kita menjaga amanah yang dititipkan ini sebaik mungkin, sedaya kudrat yang kita miliki. Selamat meneruskan dan memulakan gerak kerja, dalam post masing-masing. Kecil atau besar bukan ukuran, kerana semuanya akan dihitung... (=

Dialog : DIRI dan HATI

Assalamualaikum w.b.r..
Salam dari seorang Umairah...

Alhamdulillah..
Masih dipinjamkan detik-detik berharga dalam kehidupan...
Jua dihadiahkan bermacam-macam 'perasa' tambahan...
Ada pahit, ada manis, ada tawar, ada masin, dan macam-macam lagi la..
Untuk diuji sejauh mana kita bersyukur dengan setiap anugerah itu...

"Tanda syukur itulah taat 
Setiap tempat setiap waktu 
Syukur itu dapat dilihat 
Pada  sikap dan tingkah laku 
Marilah bersama kita bersyukur 
Kepada Allah kita bersyukur...." 

*jom kita nyanyi sama-sama lagu Raihan ni..(=

Baiklah, untuk kali ni rasanya saya ingin menulis tentang dialog antara diri dan hati. Diri dan hati akan selalu berdialog ke? Bukankah keduanya berada dalam kelongsong jasad yang sama?
...Sentuhlah hatimu...
"Ish, kalau ikutkan hati ni... Dah lama aku 'sembur' budak ni... Tak sopan langsung"

"Maaflah. Sebenarnya aku tak sampai hati nak cakap. Tapi aku tak nak kau terus macam ni..."
Ha.....

Perasan tak kenapa kadang-kadang apa yang kita lakukan oleh jirim badan kita adalah tidak sejajar dengan hati kita. 

Pastinya kerana terdapat perbezaan 'pendapat' antara kedua-dua mereka. Macam dalam mesyuarat, kita tak kan selalu jumpa orang yang setiap masa akan bersetuju dengan pendapat yang kita bagi. Walaupun mereka mendiamkan diri, tetapi kita tak akan tahu apa yang tersirat di hati.... (Tiba-tiba pulak cakap pasal mesyuarat.. whatever lah)

Sekarang, mari kita andaikan diri kita dan hati kita sedang berbincang tentang satu perkara.

(Boleh baca dalam intonasi yang mendatar atau nak baca dalam intonasi yang betul - cadangan penulis yang part diri buat tu boleh buat bacaan secara mekanis manakala yang part hati tu, boleh guna kaedah bacaan mentalis. Jangan baca depan orang, sudah!!!)

DIALOG DIRI DAN HATI


Diri sedang termenung.. (Mestilah seorang diri, kan..).. Hati tertanya-tanya apakah yang menyebabkan diri sedemikian rupa. Lantas dia menegur...

Hati: Hailah diri. Kenapa kau duduk sorang-sorang kat sini. Kau ada masalah ea?

Diri: Weh, apa kau ni.. Salam tak, apa tak... Terkejut aku taw.. Nasib baik aku tak sakit jantung.. Lain kali bagi la salam dulu.


Hati: Opss... Sori2.. Sengaja je tu... Assalamualaikum...

Diri: Wa'alaikumussalam...Ha, pandai pun.. Yang kau nak menyibuk ngan masalah aku ni kenapa? Dah tak de kerja lain ke?


Hati: Tak de la... kau jangan la emo lebih2. Aku memang la ada kerja, tapi aku tengok kau macam ada masalah je.. Hilang mood aku nak buat kerja... Ce citer kat aku, mana la taw kot-kot aku boleh tolong..

Diri: Baiknya hati kau kan... Hmm.. Entahla..Aku rasa macam dah tak berapa betul dah ni. Buat ni tak kena, buat tu tak kena..


Hati: Ish, tak baik kau cakap macam tu.. Story la kat ak, weh. Apa masalah kau yang besar sangat tu.?

Diri: Kau boleh ke tolong aku? Tarbiyyah kau pun tak cukup, macam mana nak tolong aku?


Hati terkesima.. Tersentap kot kalau ada orang cakap macam tu.. Walau pun itu adalah realiti yang sebenar....
Tapi Hati cuba menjawab, setenang mungkin...


Hati: Kalau kau nak tunggu tarbiyyah aku cukup, memang tak akan cukup la.. Aku memang sentiasa berusaha mencari tarbiyyah... Cukup ke tak cukup, aku tak boleh nak sukat.. Kalau boleh timbang tak pe la. Allah kan menilai usaha, bukan hasil... Bukan ke usaha untuk mentarbiyyah aku, bermula dari kau jugak. Memang aku tak kan pernah jadi sempurna. Macam tu jugak dengan kau.. Kita tak akan jadi sempurna, tapi kita boleh menjadi yang lebih baik. Memang semua masalah yang kau hadapi, akan berpunca dari aku.. Tapi kalau kau tak bermuhasabah, mula menghisab diri kau, kau tak akan kemananya.... Percayalah cakap aku. Kau akan terleka menyalahkan orang lain. Selagi kau tak bermuhasabah, macam mana aku nak tahu aku ni salahnya kat mana.

Diri: Baiklah, betul apa yang kau cakap tu. Sebab tu aku duduk sorang2 tadi. Aku bermonolong, melihat kembali mana yang kurang dalam diri aku ni..Bila umur semakin bertambah ni, aku rasakan amanah yang aku perlu laksanakan semakin bertambah. Kadang-kala, aku macam tak larat nak pikul semuanya. Berat owh.... Ibarat orang ambil gunung Everest tu, dan letak atas kepala aku. Siang malam aku duk fikir... Aku sentiasa berdoa agar Allah bebaskan daripada amanah ni. Makin aku minta, makin banyak pula amanah yang mendatang. Entah la wei.. Aku tak layak rasanya untuk pikul semua ni... Aku percaya pada firman Allah yang ini, Tapi entah la...

''Ingatlah ketika Tuhanmu berfirman kepada para Malaikat: ''Sesungguhnya Aku hendak menjadikan seorang khalifah di muka bumi.'' Mereka berkata: ''Mengapa Engkau hendak menjadikan (khalifah) di bumi itu orang yang akan membuat kerusakan padanya dan menumpahkan darah, padahal kami senantiasa bertasbih dengan memuji Engkau dan mensucikan Engkau?''. Tuhan berfirman: ''Sesungguhnya Aku mengetahui apa yang tidak kamu ketahui''(Al-Baqarah:30)


Hati: Apa la kau ni.. Kau jangan la poyo sangat Diri... Sila sedar diri kau tu sikit. Amanah tu, bukan Allah bagi untuk kau pikul sorang2.. Kau ingat kau insan terpilih la tu... Jangan macam tu, memang kau dipilih, tapi bukan sebab kau hebat, tapi sebab Allah nak uji kau.Untuk kau sedar tahap mana iman kau. Ini baru sikit, kau dah nak monyok2.. Come on la.. Kau jangan lupa firman Allah yang ini..

“Adakah manusia itu menyangka bahawa mereka dibiarkan saja mengatakan; “Kami telah beriman,” sedangkan mereka tidak diuji? Dan sesungguhnya Kami telah menguji orang-orang yang sebelum mereka, maka sesungguhnya Allah mengetahui orang-orang yang benar dan sesungguhnya Dia mengetahui orang-orang yang berdusta.” (Al-Ankabut: 2 - 3)

Dan, ingatlah jugak.. Bahawasanya Allah menguji manusia sesuai dengan kesanggupannya.. Macam yang diterangkan dalam surah Al-Baqarah...

“Allah tidak membebankan seseorang melainkan dengan kesanggupannya”. (Al-Baqarah: 286)

Diri: Betul cakap kau tu Hati. Mungkin aku dah terlebih mengutamakan amanah ini berbanding ibadah aku.. Aku rasa jauh dariNya.. Mungkin sebab itu, aku rasa sunyi.. Aku kena mula memperbaiki amalan aku.. Amanah adalah satu wasilah untuk aku memperbaiki amalan.. Amanah yang ada, akan jadi ibadah sekiranya aku melakukannya lillahiTaala... Subhanallah.. Maha Suci Allah.. Aku ini cuma insan yang hina... Astaghfirullahla'zim... 

Hati: Betul tu Diri. Kau jangan turutkan sangat perasaan tu.. Yakinlah pada janji Allah kerana hanya janji Allah sahaja merupakan janji yang pasti. Sebagai motivasi, pegang la firman Allah yang ini: 

“Sesungguhnya Allah telah membeli dari orang-orang mukmin, diri dan harta mereka dengan memberikan Syurga untuk mereka.” (At-Taubah: 111)
Redhakanlah semuanya.... Aku akan sentiasa berada bersamamu, wahai Diri... Aku akan kekal bersama kau, selagi nyawa kau dikandung badan....

(Bisik Hati, sebelum berlalu pergi.. Meninggalkan Diri dengan sebuah senyuman, pernuh erti)

Sekian, terima kasih..Renung-renungkanlah

* Alhamdulillah, post ni berjaya di'publish'kan juga.. Setelah sekian lama.. (=

HOSPITAL.. ):

Assalamualaikum.. w.b.r
Salam dari seorang Umairah..

- hospital -


Apa Khabar anda semua hari ini?


Adakah jantung anda sihat?



Adakah badan anda sihat?



Adakah hati anda sihat?



Adakah kepala anda juga sihat?



Apa khabar pula iman kita?



Kita check dan jawab sendiri je la yep???



Masing-masing dah besar.. Pandai-pandailah nak hidup...Kadang-kadang boleh la tanya, tapi selalunya.... sendiri mau ingat la yep.... Jangan manjakan diri kita ni sangat..... Nanti kita jadi lemah, tak bermaya, tension, stress, dan sebagainyanya la... Senyumlah untuk diri sendiri dan dunia akan tersenyum untuk kita.. InsyaAllah..

Bila sakit je, mesti ingat hospital kan? Ramai yang ke hospital ataupun klinik sebagai satu ikhtiar untuk  mengubati kesakitan yang dialami. Tapi ramai juga yang agak trauma dengan perkataan hospital. Ketakutan yang melampau terhadap tempat yang dipanggil hospital ini. Mungkin kerana ada kisah silam di'inject' oleh nurse yang garang, atau momokan ibu bapa sewaktu mereka kecil.

Sungguhpun begitu, ada yang begitu menyenangi hospital, apatah lagi bila ianya merupakan tempat yang menjadi punca rezeki. Doktor, jururawat, pemandu ambulans, 'cleaner' dan 'guard' yang bertugas di hospital, serta banyak lagi la pekerjaan yang berkaitan dengan hospital. Tak percaya, cuba masing-masing ingat apakah cita-cita pertama anda semua (termasuk saya)? Kalau tak polis atau askar, mesti doktor punyala... Tak ada pun yang nak jadi cikgu.. Huhu..  Tapi dalam ramai-ramai tu, tak semua yang berjaya jadi doktor, kan? Kalau kawan sekolah menengah dulu pun, yang berjaya di kesan amek course medik pun ada la beberapa orang.. Tak sampai pun lima orang.. Boleh usha2 blog mereka ye.. Nana dan Farid...

Ye la .. Bukan senang nak kerja dengan orang sakit.

Kalau budak-budak sekolah malas nak buat kerja sekolah, boleh la dicubit-cubit sayang.. Tak pun nyanyian bebelan berlagu sindiran, sebagai tanda melepaskan geram (tak bagus taw cara macam ni..., tak profesional).. Kalau kanak-kanak istimewa saya pula, boleh la kita bagi peneguhan dan intervensi yang sesuai.. Tapi, cuba bayangkan suasana di hospital yang ada antara pesakitnya yang dah tak berupaya untuk uruskan diri.. dengan bau ubat yang kuat.. Ish, saya rasa memang siapa yang nak jadi doktor memang perlu tahap mental dan fizikal yang tinggi.. 

- Guru mengubati insan, untuk mengubah dunia -


Tak pe la kalau tak dapat jadi doktor pun, kita boleh cuba untuk dapatkan doktor falsafah je la ea.. Lagipun, jadi cikgu pun dah kira macam jadi doktor jugak. 'Mengubati kebejatan sosial, masalah buta huruf, masalah vandalisme, gangsterisme.. dan banyak lagi yang cikgu kena ubati'. Apa yang cikgu nak ubati ni pula adalah benda yang  tak nampak. Cuma boleh cari punca dan lihat kesan. Very subjective... Kena cari punca dengan mendalam, kena fikir, cuba beberapa jalan penyelesaian, buat program tu, program ni.. dengan niat untuk mengubati.. Kalau luka nampak la jugak kat mana lukanya, dalam ke tak, nak guna apa.. boleh la kita belajar... Tapi bila main dengan budak2 ni.. erm.. tau2 je la kan...

Panjang pula saya melencong.. Sebenarnya saya cuma nak bercerita sikit tentang penyakit stroke. Petang semalam, saya ke Hospital Kuala Terengganu untuk melawat bapa saudara saya yang menghidap stroke. Bermula dengan dia mengadu rasa nak demam sahaja, esoknya dia diserang stroke. Sungguh tak dijangka.. Begitula kan.. Benar sekali ketetapan Ilahi ini.. Kalau sudah Allah katakan jadi, maka jadilah. (kun fayakun).. Memang dia sudah berada dalam keadaan tidak sedarkan diri. Cuma matanya sahaja yang berkelip-kelip. Badannya kaku,. Kata abah dan umi saya, keadaanya tidak berubah semenjak kali terakhir mereka melawatnya seminggu lepas. Berat mata memandang, berat lagi bahu yang memikul. Mujur Allah mengurniakan pada pak cik saya anak-anak yang ramai, yang dapat menjaganya.... Ringan sedikit beban yang ditanggung...

- Mengenai stroke -


Bagi kita yang dikurniakan sihat anggota badan ini, sama-samalah kita pelihara anugerah Ilahi ini.. Sebagai menambah pengetahuan, mari kita sama-sama lihat apakah sebenarnya stroke ini dan simptom2 yang sering terjadi kepada penghidap stroke.. Bacaan dalam BI.. Klik sini ....


'Ya Allah, selamatkanlah bapa saudaraku dan permudahkanlah urusan mereka sekeluarga..Amin'

Tuesday, March 15, 2011

Let the pictures & words speak... (",)

Assalamualaikum w.b.r...
Tak ada idea sangat nak update, jadi tengok2lah gambar kat bawah yep.. (=



Khas buat semua (",)

Monday, March 14, 2011

Cuti Sekolah & Kenduri Kahwin.

Assalamualaikum w.b.t,
Salam dari seorang Umairah..

Cuti Sekolah dan Kenduri Kahwin adalah dua perkara yang tidak dielakkan.Asal cuti sekolah sahaja, hampir sedozen jemputan yang diterima. Satu hari sampai dua tiga jemputan yang perlu dipenuhi. (Macam lah orang jemput kita. Yang dijemput abah dan umi.. Mengikut aje la.. huhu)

Jadi apa sebenarnya cerita di sebalik Kenduri Kahwin ni.. Kalau kat Ganung ni kita panggil makang gula (makan gulai) je.. Abah pernah cakap susur galur kenapa di panggil makan gulai ni,..
-ni kari: sebab ada daun kari-
-ni pula gulai-


Abah: Tau dop bakpe kat ganung ni ye panggil makan gulai.. Sebabnye ad gulai je lauk ye.. Kalau kat negeri  lain macam2 lauk ada.. kalau kat ganung, habis2 dok pun ada gulai daging, ikan kering, sambal, acar timun.. tu je ah..


Dalam hati " Kadang-kadang ad gop ah lauk lain, umbut nyiur, kerabu perut, ayam masak merah, labu sira, dan macam2 lagi ah.....huhu "

Tapi betul la macam yang abah saya cakap.. Lauk tambahan lain tu untuk sape2 yang datang awal jerk. Kalau datang lewat, alamatnya tak merasa la. Macam mana istilah lewat tu. Pada saya kalau yang datang lepas pukul tiga tu tak berapa nak merasa la lauk2 tambahan. Tinggal gulai je ah.. Hehe.. (Jadilah makan gulai...).. Beberapa budaya Kenduri Kahwin di negeri saya:

  1. Kenduri bermula seawal pukul 11 pagi. sebelum tu pun ada. Asala nampak kawah dah berasap, dah ramai yang datang, Best.... Waktu ni gulai tengah panas2. Nak rasa lauk tambahan pun masa ni la. Hehe..
  2. Waktu tamat, pun tak limit sangat. Ada tetamu yang datang sampai waktu malam. Jenuh la tuan rumah nak melayan tetamu malam2.. Lauk pun dah tak berapa nak ada... Silap haribulan, kena masak yang lain untuk raikan tetamu. Ye la kan, kalau tetamu yang datang dari jauh, tak kan la tak nak bagi makan.. (=
  3. Kebanyakannya akan buat kenduri arwah. Jadi tetamu yang datang tak yah bagi duit pada mak dan ayah pengantin. Kalau bagi pun, dieorang tak terima. Kalau nak bagi gak, bagi pada pengantin, sebagai tanda hadiah. Masa ni, kita akan tengok ramai orang datang yang perempuan akan datang bawa gula. Yang ni saya pun tak tahu apa rasioanalnya. Mungkin sebab gula adalah antara kegunaan yang tahan lama dan sifat manisnya lebih positif untuk pasangan pengantin. Simbolik untuk perkahwinan yang 'manis' dan indah agaknya. Entah la.. huhu..
  4. Untuk satu kad jemputan, kita leh gi satu keluarga.. Tak yah la reply pun bape orang yang akan datang. Semua dijemput hadir.. 
  5. Sekarang ni, dah susah nak jumpa rumah yang makan hidang kan? Semua bufet. Senang dan tak memenatkan. Bayangkan la dulu, berapa banyak hidang nak kena buat, pastu nak kena tambah lauk ag kalau tak cukup. Ye la, datang satu keluarga.. Mana nak cukup gulai satu pinggan tu.. Belum masuk bab yang nak kena basuh pinggan tu... Lagipun sekarang ni, mana nak cari rumah yang luas. Kalau dulu, orang buat rumah, ruang tamu luas, supaya senang nak kenduri...
  6. Klasifikasi kadar kemeriahan: sederhana .... n i like the way it is..
Saya kalau bercerita tentang kenduri kahwin kat Terengganu ni, memang cukup suka la. Sebab ianya simple..




..Tapi..

*
*
*
*
*
*
*
*
*
*
*
*

Itu dulu la, sekarang keadaannya dah mula berubah. Bukan tak suka, tapi tak selesa dengan perubahan yang berlaku yang kelihatan seolah-olah macam 'trend' ni.. (Tak selesa tu sama je la dengan tak suka.. huhu).. Antara yang paling ketara dan yang paling tak berapa nak suka ni ialah adanya dj dan lagu2 yang diputarkan.. Huhu.. Bukan nak tutup periuk nasi dj2 ni, tapi seolah-olah hilang ke'izzahan' sebuah walimah bila lagu-lagu yang dikumandangkan tu, tak berapa nak sesuai dengan tujuan kita nak meraikan sebuah mahligai yang sedang di bina. Kalau lagu nasyid tu, boleh la terima lagi, kalau lagu2 rock yang tak tahu hujung pangkal maksudnya, lagu2 jiwang yang tangkap lentok tu... ish... x berapa berkenan la... 

Nak pula kalau buat karaoke.. Kalau yang nyanyi tu lelaki, can be accepted.. Kalau yang perempuan.. Huhu..Sori, access denied.... Rasa nak makan tu antara dua. Bukan tak sedap, tapi tak berapa selesa telinga ini nak mendengarnya... Huhu.. Perkara ni, nampak cam simple, tapi dalam nak membina sesuatu yang besar, kita tak boleh ketepikan perkara-perkara yang nampak kecil ni... Dah terang dan nyata, suara wanita itu aurat.. Huhu...

Dalam 3 kenduri yang dah dihadiri sepanjang cuti ni, 2 daripadanya ada dj.. Huhu... 1 je yang tak ade... Rumah rakan sejawat umi.. Sejuk hati.. Gulai pun tengah panas agi.. Sedap sangat.. Ada ayam masak merah. Kawasan rumah kawan umi ni sangat cantik.. Kata abah macam dalam poskad. Ala, yang ada satu rumah kat tengah-tengah  sawah padi, pastu ada budak ngah mandi dalam parit tu... Sangat sweet.. tapi satu pengalaman la.. On da way nak ke rumah tu, lalu satu jambatan yang boleh lalu satu kereta je... kat bawah tu, sungai yang agak besar.. huhuhu.. its scary... 

gambar google: lebih kurang cam ni la pemandangannya..
K la, dah habis saya membebel mengenai dj2 n lagu2 time kenduri; Sekarang, meh kita share dalil2 tentang perkahwinan pula.. (Suka la tu... ish..)..
Terdapat banyak nas dan dalil Al-Quran serta hadis tentang galakan dan saranan perkahwinan serta peraturan yang berkaitan dengan pasangan suami isteri, antaranya ialah:

1) Dalil nas Al-Quran, iaitu sebagaimana firman Allah yang bermaksud:

"Dan kahwinlah orang bujang (Lelaki atau perempuan) dari kalangan kamu, dan orang yang salih dari hamba-hamba kamu, lelaki dan perempuan. Jika mereka miskin, Allah swt akan memberikan kekayaan kepada mereka dari limpa kurnia-Nya, kerana Allah swt Maha Luas (rahmat-Nya dan limpah kurnia-Nya), lagi Maha Mengetahui"

(Surah An-Nur 24:32)

2) Dalam nas yang lain Allah swt berfirman yang bermaksud:

"...maka berkahwinlah dengan sesiapa yang kamu berkenan dari perempuan-perempuan (lain): dua, tiga atau empat. Kemudian jika kamu bimbang tidak akan berlaku adil diantara (isteri-isteri kamu) maka (berkahwinlah dengan) seorang sahaja..."

(Surah An-Nisa' 4 : 3)

3) Dalam nas Hadis sebagaimana sabda Baginda yang diriwayatkan oleh Bukhari yang bermaksud:

"Perkahwinan itu Sunnahku, sesiapa yang tidak suka kepada Sunnahku, dia bukan daripada kalangan umatku"

(riwayat Al-Bukhari)

4) Antara nas Hadis Baginda yang lain yang sangat memberikan galakan kepada golongan remaja yang mampu supaya berkahwin demi menjaga agama dan kehormatan diri ialah sebagaimana sabda Baginda yang diriwayatkan oleh Bukhari dan Muslim yang bermaksud:

"Wahai pemuda-pemuda, sesiapa sahaja diantara kamu yang berkemampuan untuk berkahwin, maka berkahwinlah kerana dengan berkahwin dapat menundukkan pandangan dan menjaga kehormatan diri"

(riwayat Bukhari dan Muslim)



more.. Klik di sini

Happily in this world and the world after
Renungan: Ramai yang suka letak bunga  segar kat pelamin.. Habis beribu2 untuk bunga tu, tapi ingatlah bunga yang segar pun lama2 akan layu... Hidup suburkanlah bunga2 kemesraan dalam perkahwinan.. Baja dengan keimanan, siram dengan ketaqwaan...  Bersama suami/isteri dan zuriat2 yang soleh...Bunga2 ni akan berkembang mekar hingga ke syurga.. InsyaAllah.. Mekar di dunia, berseri hingga ke akhirat.. Mudah-mudahan begitulah.. Amin..


P/s 1: Antara cara yang sweet untuk kekalkan kemesraan, ambil masa petang2, tanam bunga banyak2 keliling rumah.. Jaga elok2... Rumah pun cantik kan.. Sejuk mata memandang. Ada nur di situ.. Bunga2, pun akan berzikir... Subhanallah...(=...


P/s 2: Selamat mendirikan rumahtangga kepada beberapa orang senior yang menamatkan zaman bujangnya cuti ini... Barakallah..

- KELEBIHAN BERBEKAM -

Assalamualaikum w.b.r..
Salam dari seorang Umairah..


Tengok tajuk macam nak promote je. (Memang nak promote pun).. Sebelum apa-apa, mari kita baca sikit info yang saya dapat tentang kelebihan berbekam ni...

PANDUAN BERBEKAM SECARA BERKESAN

Pengenalan Bekam

Berbekam Dari Sudut Islam :

Sebagaimana telah diperakui oleh Junjungan besar umat Islam nabi Muhammad s.a.w di dalam satu hadisnya bahawa sebaik-baik ubat untuk umatku adalah berbekam, sabda baginda :
خير ما تداويتم به الحجامه و الفصد
“ sebaik- baik ubat yang kalian gunakan adalah berbekam dan fash”
sehinggakan sebuah riwayat lagi mengatakan penduduk langit (malaikat) memerintahkan kepada penduduk bumi (melalui nabi Muhammad s.a.w) melakukan bekam kerana terdapat rahmat Allah di dalamnya. Demikianlah peringatan yang diberikan oleh malaikat kepada nabi Muhammad sewaktu perjalanan isra’ nabi.
Bagi kita yang beragama islam harus percaya bahawa berbekam banyak keistimewaanya dan faedahnya kepada pengamal rawatan tersebut, kerana ia adalah kaedah pengubatan syari’ah yang diajar oleh nabi sendiri melalui hadis-hadisnya yang sahih.



Selanjutnya tentang berbekam, klik di sini


Ha, bagus kan berbekam ni.. dah cuba baru taw,, jadi, cubalah dulu...

Sepetang Bersama..

Assalamualaikum,
Salam dari seorang Umairah.


Cuti sekolah sudah dua hari bermula. Apabila cuti sekolah, bukan budak2 sekolah je yang gembira.
'Budak2' besar kat IPG seluruh Malaysia pun akan gembira kerana kebanyakannya akan dapat pulang ke kampung halaman masing-masing. Kalau tak dapat pulang sekalipun, sekurang-kurangnya dapat berehat seketika di ketika mana 'assignment' sudah meninggi macam gunung. Tak kena gaya, jatuh gedebuk2 atas kepala sendiri. Kalau ikut tahap warna, dah warna merah ni, tandanya tengah kronik. Nanti bukak sekolah, kuliah dah mula... semua lampu kat bilik akan menyala sampai ke pagi, dan muka akan jadik burn sebab asyik mengadap laptop. Situasi biasa yang akan berlaku sebab tak ambil pengajaran kan (*khas untuk diri sendiri sahaja)



Baiklah cukup setakat tu, cakap mengenai assignment.
Sebenarnya kali ini saya ingin berkongsi pengalaman berpeluang mendengar ceramah Al-Fadhil Ustaz  Azhar Idrus. Alhamdulillah, peluang mendengar ceramah ustaz secara live tidak saya lepaskan. 2 hari lepas saya berkesempatan bersama keluarga, menyertai program Sepetang Bersama Ustaz Azhar Idrus... Bukan senang dapat mendengar ceramah ustaz kerana jadualnya yang padat. Selepas tamat program itu pun, ustaz terus bergegas ke tempat program yang lain... Siapakah ustaz ini.? Apakah keistimewaanya? Tak kenal maka tak cinta, meh kita tengok 2,3 keping gambar ustaz yang sempat di'google'....




-simple-


Ha, macam mana? Rasa-rasa macam kenal kan? Mesti la... Ustaz ni walaupun rasanya cam tak keluar kat kaca tv (rasa2nya la macam tak, tapi tak pasti la pula kalau pernah keluar..huhu), tapi sangat terkenal kat yuotube. Apatah lagi kalau dalam kalangan orang Terengganu. Ustaz Azhar ni sememangnya menjadi buah mulut. Walaupun ramai yang tidak pernah berjumpa secara bertemu muka, tetapi umum mengenali beliau melalui ceramahnya. Teringat dialog seorang mak cik ni...


              "Mak cik ni tak pernah ag jumpa die. Selalu duk dengar ceramah je. Anak2 la ni duk kumpul ceramah ustaz dalam 'pendrive'. Dah banyak sangat dalam tu. Mak cik kalau jalan jauh, duk dengar ceramah ustaz la. Kelakar ustaz ni... "


KELAKAR
Inilah pendekatan dakwah yang di bawa oleh ustaz. Kelakar ustaz bukan buat lawak yang tak berapa cerdik, tetapi kelakar dalam memberikan contoh agar dapat difahami oleh audiens. Jangankan oran-orang dewasa, kanak-kanak pun akan terhibur mendengar telatahnya. Memang tak kering gusi. Bayangkan adik bongsu saya, si Imran tu pun boleh cakap macam ni...


               "Adik nak salam ngan die jap gi.. hihihihi"


Dengan muka terujanya. Apa lah adik ni... tapi betul, kalau bukak Youtube dan cari pasang ceramah ustaz Azhar ni, adik mesti duk dengar je. tak tahulah dia faham ke tak, tapi yang pasti, dia akan gelak2 bila ustaz buat lawak. Faham la tu agaknya.


Semalam ustaz bercakap tentang ilmu.. mukadimahnya:


Al-Ilm Nurun = Ilmu itu cahaya, hanya dengan ilmu sahaja dapat menerangi kehidupan manusia. Kita ni manusia, dalam sulbi ayah pun kita dalam kegelapan, ke dalam sulbi ayah tu ada lampu..Gelap kan??  Pastu, masuk pula ke rahim ibu.. Ad lampu kelip2 ke dalam rahim ibu, x de kan?... Gelap jugak..Pahtu lahir pulak ke dunia, pun gelap juga.. masa kat dunia ni lah, kita nak tentukan untuk cari cahaya.. Kalau tak, masuk kubur nanti, gelaplah jugak....


Mukadimah die pun dah mencetuskan tawa. Pendek kata, sejam masa berlalu macam tak begitu disedari..


Dalam kelakar2 die, ada yang pedihnya.. Halus je cara die masukkan sindiran, tapi dalam maknanya.. huish...Memang kalau tak makan pun cili tu, akan terasa pedasnya, tak pun akan pijar tangannya...


Contohnya kan, kita nak bandingkan orang yang tak berilmu dengan kambing atau beruk..(Pilih kambing je la ea)


"Bing, bing... Rukun Islam ada berapa?"


Jawabnya kambing: mmmmbeeeeekkkk....


Cuba tanya orang yang tak berilmu;


"Rukun Islam ada berapa?"


Kalau tak tahu, mesti akan menggeleng ataupun jawab tak tahu..


Terjawab tak soalan pada kedua-dua responden yang tadi? Tak kan?? Jadi dua-dua sama je lah.. (Itu contoh la.. Untuk menjentik fikiran kita, kurang-kurang akan buat kita rasa macam tak cukup ilmu, rasa macam nak mencari, tidaklah kita biarkan sahaja diri kita ni..)


Ustaz bagi dua contoh nak bagi mudah  faham. Kita ni manusia sama sahaja dengan haiwan kalau kita tak ada ilmu. Yang membezakan kita dengan mereka ialah akal fikiran. Tak ada yang lain dah, kerana haiwan memang lebih pada perkara yang lain, dapat terbang (burung), melihat dengan jelas (burung helang di udara), menghidu jarak jauh (serigala), dan banyak lagi la...
 
Kepada orang Terengganu, ini adalah satu bonus bila ustaz memang menggunakan loghat Terengganu dalam kebanyakan ceramahnya di negeri Darul Iman ini. Kebanyakan video di internet juga menggunakan loghat Terengganu. Mungkin agak sedikit sukar untuk difahami oleh masyarakat luar Terengganu. Mudah-mudahan yang mendengar tidak salah tafsir la.. Apabila ustaz menggunakan contoh seperti beruk dan sebagainya, itu bukan bermakna ustaz bercakap kasar, tetapi sebaliknya itu adalah seloroh yang kami terima dengan dengan budaya kami di sini.. Itu adalah bahasa kampung kami!!!


Kesimpulan:
Pendekatan dakwah adalah berbeza mengikut mad'u dan personaliti dai'e itu sendiri, tetapi perlu ada penyeseuaian dengan keperluan semasa supaya mesej Islam yang ingin di bawa akan tercapai.


P/s: ce try serch kat youtube kalu nok tengok video ustaz hok best2 blake.. (=

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails