Monday, January 27, 2014

Where we belongs to?

Sebenarnya,
Tidak kira walau di mana kita berada,
Negeri (ibu negeri dalam kurungan)
  1.  Johor Darul Takzim (Johor Bahru)
  2.  Kedah Darul Aman (Alor Setar)
  3.  Kelantan Darul Naim (Kota Bharu)
  4.  Melaka Bandaraya Bersejarah (Bandar Melaka)
  5.  Negeri Sembilan Darul Khusus (Seremban)
  6.  Pahang Darul Makmur (Kuantan)
  7.  Perak Darul Ridzuan (Ipoh)
  8.  Perlis Indera Kayangan (Kangar)
  9.  Pulau Pinang Pulau Mutiara (Georgetown)
  10.  Sabah Negeri Di Bawah Bayu (Kota Kinabalu)
  11.  Sarawak Bumi Kenyalang (Kuching)
  12.  Selangor Darul Ehsan (Shah Alam)
  13.  Terengganu Darul Iman (Kuala Terengganu)
Wilayah Persekutuan
  1.  Wilayah Persekutuan Kuala Lumpur
  2.  Wilayah Persekutuan Labuan
  3.  Wilayah Persekutuan Putrajaya

    Nak belajar Geografi ke apa ni? Hihi.

    Begini.
    Dulu saya selalu rasa yang saya macam tak sesuai berada di Terengganu. Walaupun Terengganu merupakan negeri di mana saya membesar. Saya tidak dapat sepenuhnya menghayati jiwa menjadi orang Terengganu. Bukan tidak berbangga dengan diri sendiri tetapi entah, rasanya seperti ada bahagian yang tidak lengkap, walhal negerinya cantik, budayanya menarik, insyaAllah orangnya baik-baik. (Curi tagline MB)

    Dan sungguh, saya sangat seronok dan berbahagia di Bumi Melaka. Disitulah bumi saya menerima tarbiyyah. Susah kan nak lupa, pada satu tempat yang meninggalkan impak besar dalam kehidupan kita. Kelantan pun sama, bumi yang membina karektor awal remaja saya yang memberi kesan kepada kedewasaan saya. Dan sebuah daerah di Johor, iaitu Muar. Tiga bulan je kot kat situ, tapi berat rasa hati nak tinggalkan. 

    Jadi saya lantas membuat perbandingan, kenapa tempat-tempat berkenaan begitu dekat dengan saya. Ahha!! Akhirnya saya come out with one simple conclusion. Mana taknya saya sayang dengan tempat berkenaan, setiap ceruk saya dah lalui, setiap jalan saya jelajahi (hiperbola sikit). Pendek kata, saya independent di sana. Saya bergerak ke mana-mana tanpa sekatan. Sampai kereta tu berapa kali nak kena servis. Jauh berjalan, sampai ke Kelantan. Bukan tak pernah sarapan pagi kat Melaka, makan tengahari di Kuala Lumpur, makan malam di Kedah, makan awal pagi esoknya di Pulau Pinang, dan berakhir di Perlis. Pernah juga makan malam di Melaka, makan lewat malam di Bangi, sarapan pagi di Sabah. Satu kepuasan dan keseronokan dapat travel. 
  4. Di rumah pula, saya travel secara maknawi. Haha. Apa la yang aku nak mengarut lagi ni. Travel saya bukan di jalanan. Hanya minda saya sahaja yang berjalan sejauh-jauhnya sedangkan jasad saya statik. Perjalanan minda ni bahaya. Terlebih berfikir tanpa dipandu boleh tersesat jalan. Mula la membina sangkaan-sangkaan yang tidak sepatutnya. Lebih-lebih lagi banyak masa yang ada. Macam sekarang pun dah mengarut entah ke mana. Sebenarnya, saya cuma nak cakap tentang:

    Tidak kira walau di mana kita berada, r
    ahmat Allah s.w.t tetap ada dan sama sebenarnya. Walaupun kita rasa kita tak seronok dengan tempat di mana kita berada sekarang, tetapi Allah masih menginginkan kita berada di situ, pasti ada hikmah yang Allah ingin sampaikan.. Ianya bukan mengenai tempat. tapi mengenai hati dan kesediaan kita. Kalau saya suka biah di Melaka, kenapa tidak saya berusaha untuk menjadikan tempat saya sekarang sebagaimana saya berada di Melaka. Bukan tiada pondok ataupun kuliah agama di sini. Bukan tiada program. Ada. Jadi, apa masalah saya sebenarnya? ;)
Belajar tawakkal dan belajar menerima. Belajar menelan kembali nasihat yang saya bagi kat orang. Sebab tu saya kena ada blog, supaya saya boleh tengok balik apa yang saya dah tulis sebelum ni, sejajar ke tidak dengan tindakan yang saya buat sekarang.

So, no more post sedih-sedih nak berpisah la bagai. Saya kena appreciate tempat di mana saya berada sekarang. Maknakan taklifan baharu, maknankan suasana sedia ada sebelum menyahut panggilan ke destinasi lain yang mungkin ada cerita lain buat saya. Mudah-mudahan saya dapat menyempurnakan misi sepanjang menunggu posting ini. InsyaAllah.

Till the next post, keep calm and have faith.
Sabar dan bertahanlah. 

My dream.. :)

Friday, January 10, 2014

Understanding women

Bismillahi wal hamdulillah.

Apabila kelapangan mula menjengah, kita akan menjadi rindu kepada sebuah kesibukan. Sedangkan apabila kesibukan meribut, kita cuma mengharapkan segalanya selesai dengan baik. Sesungguhnya saya berterima kasih kepada insan-insan yang sudi untuk mengajukan soalan agar dengannya saya menghabiskan waktu dengan berfikir.

Ada soalan yang sangat menarik diajukan kepada saya yang saya ringkaskan untuk bagaimana memahami muslimat. Ianya soalan yang sukar untuk diperjelaskan dengan teliti, berdasarkan statistik mahupun fakta dalam mana-mana buku. 



Hehe... Epik sungguh rasanya gambar ni. Tapi itulah hakikatnya. Sedangkan saya yang sejenis ini pun sukar memahami sekeping hati milik wanita, apatah lagi yang namanya lelaki. Ternyata, terdapat hikmah yang lebih besar yang Allah ingin berikan. Apabila saya memulakan pencarian atas talian, terdetik di hati ini:

"Mengapa tidak aku mencari dengan menggunakan istilah 'memahami muslimat'. Rasanya itu lebih menepati persoalan."

Lantas saya meneruskan carian. Nyata sekali, memahami muslimat itu dipisahkan oleh satu perkataan yang mempunyai maksud yang cukup signifikan iaitu PERANAN menjadikan ayat yang sepatutnya ialah 'memahami PERANAN muslimat' . Mulianya seorang perempuan dengan menyandang gelaran muslimat, menjadikan Islam sebagai CARA HIDUP sehingga akhirnya dia mampu berperanan.

Maka saya kira, ada ketikanya saya menjawab persoalan dengan tidak mengambil kira Islam sebagai pelengkap perempuan itu. Saya khilaf. :'(

Sedangkan dijadikan mulia seorang perempuan itu apabila hadirnya Islam yang diterjemahkan melalui akhlak Rasulullah. Kisah yang selalu kita dengar sebagaimana berikut.

Suatu hari ketika berjalan, Rasulullah melihat bahwa wanita tua yang suka menyakiti baginda Rasulullah tidak ada di tempat biasanya. Di tempat yang biasa baginda lalui selalu saja wanita itu menaburkan duri dan najis. Baginda Rasulullah kemudian bertanya kepada orang perihal wanita tua itu. Ternyata wanita tua itu telah jatuh sakit. Tiada seorang pun menziarahinya Lalu baginda Rasulullah datang menziarahinya. Dibawanya hadiah.

Ketika berjumpa Rasulullah, wanita tua itu menyangka bahwa Rasulullah akan balas dendam dengannya. Wanita tua itu berkata, " Wahai Muhammad (dia memanggil Rasulullah dengan Muhammad saja), engkau hendak membalas dendam kepadaku ya! Mentang-mentang aku sakit?"

Baginda Rasulullah menjawab, " Tidak, saya dengar Ibu sedang sakit, saya datang untuk ziarah. Ini ada hadiah untuk Ibu".

Maka menangislah wanita tua itu dan berkata, " Baru aku tahu bahawa orang yang paling aku tentang itu adalah orang yang paling baik."

Akhirnya wanita tua itu masuk Islam. Halus benar akhlak baginda Rasulullah, sebab itulah perjuangannya cepat berhasil. Akhlaklah yang berperanan penting. Orang bisa masuk Islam hanya karena terpikat oleh akhlak beliau. Inilah yang sepatutnya dicontoh oleh pejuang-pejuang akhir zaman.

Lihat, sungguh tepat sekali. Hanya dengan Islam, martabat seorang perempuan diletakkan pada tempatnya tanpa dizalimi oleh eksploitasi ataupun idea feminisme yang kononya ingin menyamatarafkan lelaki dan perempuan.

Rasanya sungguh tak layak untuk meneruskan tulisan ini sehingga ke isi berikutnya. Terasa kepoyoan kuasa dua. Tapi kalau tak tulis, makin terasa tulisan tu berlegar-legar dalam kepala. Berpusing bagaikan ada perkara yang tidak selesai. Suka untuk saya menyimpulkan persoalan apakah yang diinginkan oleh seorang muslimat daripada bakal suaminya. Jawapannya cumalah:

Dia cuma mahu diberikan peranan yang selayaknya. Peranan sebagai hamba Allah, sebagai isteri, sebagai anak kepada ibu bapanya, kepada ummi kepada anak-anak kalian, mungkin juga peranan dalam masyarakat dan agama. Itu sahaja yang dia mahukan.

Teringat saya kepada buku tulisan Pahrol Mohd Juoi melalui perbualan penulis dengan Mak Langnya yang membekas di hati saya sehingga kini. Saya salinkan bulat-bulat tanpa edit.

Dalam dialog yang pertama:

"Mak Lang tak pernah bayangkan suami Mak Lang mesti begini dan begitu... Hati Mak Lang terima bulat Pak Lang kamu sejak di akad nikah. Yang Mak Lang fikir, macam mana Mak Lang perlu buat bila dah kahwin nanti... Kena masak, kena jaga rumah, kena layan suami, kena didik anak... Mak Lang sedia itu sahaja. Mak Lang fikir singkat sahaja. Tak pandai pasang angan-angan."

Manakala dalam dialog kedua:

"Apa falsafah hidup Mak Lang?"
"Mak Lang tak pandai. Mak Lang hanya buat apa yang Mak Lang patut buat. rasanya Pak Lang pun begitu. Rasa kami sama, sebab selalu bersama.
"Tapi ada orang selalu bersama, tapi rasa mereka tetap tak sama.... Kenapa Mak Lang?"
"Tak tahulah pula. Tapi mak Lang dulu selalu buat macam ni... Mak Lang selalu fikir apa yang Pak Lang rasa, bukan yang Mak Lang rasa. Kalau keadaan macam ni, macam mana Pak Lang buat. Kalau macam tu, macam mana pula Pak Lang bertindak. Entahlah, akhirnya Mak Lang rasa : Dalam diri Mak Lang, Mak Lang tak ada... yang ada cuma ada Pak Lang."


Hoho, memang susah sangat nak capai ke tahap Mak Lang. Seriously. Teori memang mudah, praktiknya belum tentu. Itu prinsip Steven Covey 'Seek to understand than to be understood'.

“Dan orang-orang yang beriman, lelaki dan perempuan, setengahnya menjadi penolong bagi setengahnya yang lain; mereka menyuruh berbuat kebajikan, dan melarang daripada berbuat kejahatan; dan mereka mendirikan sembahyang dan memberi zakat, serta taat ke pada Allah dan RasulNya. Mereka itu akan diberi rahmat oleh Allah; sesungguhnya Allah Maha Kuasa, lagi Maha Bijaksana.” (Maksud Surah al-Taubah(9):71).


Nota kaki: Sekiranya ayat ini ditadabbur dengan mengambil kira pembentukan baitul haraki, pasti berjumpa dengan jawapan kepada semua persoalan. Tiada yang lain diharapkan dalam sebuah baitul haraki melainkan keberkatan dan mardhatillah. Retorik ke semua ni?

Wallahua'lam.

Sunday, January 5, 2014

Jujur aku belum

Bila ditanya tentang bila,
Jujur aku belum fikir.

Bila ditanya tentang siapa,
Jujur aku belum jumpa,

Bila ditanya tentang bagaimana,
Jujur aku belum tahu.

Bila ditanya kenapa,
Jujur aku belum siap.


Saya pernah bertanya kepada seorang teman.

"Macam mana boleh bangkit daripada kelukaan lama. Maksudnya macam mana awak cuba lupakan seseorang yang dulu awak suka?"

Mudah sahaja jawapannya.

"Saya cerita kat Allah je kak. Cinta kan milik Allah. Jadi, kalau dia nak ambil, itu memang dah milik dia. Boleh jadi jugak perasaan yang kononya cinta selama ni, bukan sebenarnya cinta. Saya cuma diuji. Mujur jugak kak. Saya tahu dia orang yang salah sebelum kami berkahwin"

Saya tersenyum. Hebat jawapannya. Tarbiyyah Rabbani memang begitu. Terasa getar rasa yang tersimpan.

Jadi, mintalah cinta dari Allah dan sebarkanlah.

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails