Monday, January 27, 2014

Where we belongs to?

Sebenarnya,
Tidak kira walau di mana kita berada,
Negeri (ibu negeri dalam kurungan)
  1.  Johor Darul Takzim (Johor Bahru)
  2.  Kedah Darul Aman (Alor Setar)
  3.  Kelantan Darul Naim (Kota Bharu)
  4.  Melaka Bandaraya Bersejarah (Bandar Melaka)
  5.  Negeri Sembilan Darul Khusus (Seremban)
  6.  Pahang Darul Makmur (Kuantan)
  7.  Perak Darul Ridzuan (Ipoh)
  8.  Perlis Indera Kayangan (Kangar)
  9.  Pulau Pinang Pulau Mutiara (Georgetown)
  10.  Sabah Negeri Di Bawah Bayu (Kota Kinabalu)
  11.  Sarawak Bumi Kenyalang (Kuching)
  12.  Selangor Darul Ehsan (Shah Alam)
  13.  Terengganu Darul Iman (Kuala Terengganu)
Wilayah Persekutuan
  1.  Wilayah Persekutuan Kuala Lumpur
  2.  Wilayah Persekutuan Labuan
  3.  Wilayah Persekutuan Putrajaya

    Nak belajar Geografi ke apa ni? Hihi.

    Begini.
    Dulu saya selalu rasa yang saya macam tak sesuai berada di Terengganu. Walaupun Terengganu merupakan negeri di mana saya membesar. Saya tidak dapat sepenuhnya menghayati jiwa menjadi orang Terengganu. Bukan tidak berbangga dengan diri sendiri tetapi entah, rasanya seperti ada bahagian yang tidak lengkap, walhal negerinya cantik, budayanya menarik, insyaAllah orangnya baik-baik. (Curi tagline MB)

    Dan sungguh, saya sangat seronok dan berbahagia di Bumi Melaka. Disitulah bumi saya menerima tarbiyyah. Susah kan nak lupa, pada satu tempat yang meninggalkan impak besar dalam kehidupan kita. Kelantan pun sama, bumi yang membina karektor awal remaja saya yang memberi kesan kepada kedewasaan saya. Dan sebuah daerah di Johor, iaitu Muar. Tiga bulan je kot kat situ, tapi berat rasa hati nak tinggalkan. 

    Jadi saya lantas membuat perbandingan, kenapa tempat-tempat berkenaan begitu dekat dengan saya. Ahha!! Akhirnya saya come out with one simple conclusion. Mana taknya saya sayang dengan tempat berkenaan, setiap ceruk saya dah lalui, setiap jalan saya jelajahi (hiperbola sikit). Pendek kata, saya independent di sana. Saya bergerak ke mana-mana tanpa sekatan. Sampai kereta tu berapa kali nak kena servis. Jauh berjalan, sampai ke Kelantan. Bukan tak pernah sarapan pagi kat Melaka, makan tengahari di Kuala Lumpur, makan malam di Kedah, makan awal pagi esoknya di Pulau Pinang, dan berakhir di Perlis. Pernah juga makan malam di Melaka, makan lewat malam di Bangi, sarapan pagi di Sabah. Satu kepuasan dan keseronokan dapat travel. 
  4. Di rumah pula, saya travel secara maknawi. Haha. Apa la yang aku nak mengarut lagi ni. Travel saya bukan di jalanan. Hanya minda saya sahaja yang berjalan sejauh-jauhnya sedangkan jasad saya statik. Perjalanan minda ni bahaya. Terlebih berfikir tanpa dipandu boleh tersesat jalan. Mula la membina sangkaan-sangkaan yang tidak sepatutnya. Lebih-lebih lagi banyak masa yang ada. Macam sekarang pun dah mengarut entah ke mana. Sebenarnya, saya cuma nak cakap tentang:

    Tidak kira walau di mana kita berada, r
    ahmat Allah s.w.t tetap ada dan sama sebenarnya. Walaupun kita rasa kita tak seronok dengan tempat di mana kita berada sekarang, tetapi Allah masih menginginkan kita berada di situ, pasti ada hikmah yang Allah ingin sampaikan.. Ianya bukan mengenai tempat. tapi mengenai hati dan kesediaan kita. Kalau saya suka biah di Melaka, kenapa tidak saya berusaha untuk menjadikan tempat saya sekarang sebagaimana saya berada di Melaka. Bukan tiada pondok ataupun kuliah agama di sini. Bukan tiada program. Ada. Jadi, apa masalah saya sebenarnya? ;)
Belajar tawakkal dan belajar menerima. Belajar menelan kembali nasihat yang saya bagi kat orang. Sebab tu saya kena ada blog, supaya saya boleh tengok balik apa yang saya dah tulis sebelum ni, sejajar ke tidak dengan tindakan yang saya buat sekarang.

So, no more post sedih-sedih nak berpisah la bagai. Saya kena appreciate tempat di mana saya berada sekarang. Maknakan taklifan baharu, maknankan suasana sedia ada sebelum menyahut panggilan ke destinasi lain yang mungkin ada cerita lain buat saya. Mudah-mudahan saya dapat menyempurnakan misi sepanjang menunggu posting ini. InsyaAllah.

Till the next post, keep calm and have faith.
Sabar dan bertahanlah. 

My dream.. :)

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails