Wednesday, February 5, 2014

Saya yang bercakap tentang PERJUANGAN

[Ini cuma contengan. Bukan penulisan ilmiah mahupun karya sastera indah]

Assalamualaikum dan Salam Sejahtera.

Senyum dulu.
Pandang langit biru.
Pandang pokok hijau.
Tarik nafas.
Alhamdulillah.

Tajuk nak gempak je kan? (Padahal tak gempak langsung). Gaya penulisan pun nak je berubah (depends on mood la kan) Sekarang tengah bersantai-santai tanam serai, jadi nak tulis yang santai-santai sahaja.

Macam-macam kalam perjuangan yang kita dapat baca kan:

"Sesungguhnya Allah telah membeli dari orang-orang mukmin, diri dan harta mereka dengan memberikan syurga untuk mereka. Mereka berperang pada jalan Allah, lalu mereka membunuh atau terbunuh." (At Taubah : ayat 111)

"Janganlah kamu mengira bahawa orang-orang yang gugur di jalan Allah itu mati, bahkan mereka itu hidup di sisi Tuhannya dengan mendapat rezeki." (Ali Imran : 169)

"Dan di antara manusia ada orang yang mengorbankan dirinya kerana mencari keredhaan Allah." (Al-Baqarah: ayat 207)


Berangkatlah kamu baik dalam keadaan merasa ringan atau pun merasa berat.
(Q.s.,at-Taubah:41).’


Semua orang pun ada perjuangan mereka masing-masing. Jadi semua orang boleh digelar sebagai pejuang. Bezanya cuma adakah kita menjadi pejuang yang disebut namanya ataupun tidak. Pejuang ideologi, pejuang keamanan, pejuang Islam, dan pelbagai lagi title pejuang yang lain. Makanya, dalam banyak-banyak perjuangan tu, mesti la ada pejuang yang akan melabel perjuangan orang lain salah, die punya sahaja yang betul. Bahkan ada juga yang mungkin menganggap orang lain di sekeliling tak faham perjuangan yang dia ingin bawa.

Haaaaa. Thats my point.

Benda simple je sebenarnya yang saya cuba untuk highlightkan. Bukan kisah orang lain pun. Dulu kan, saya selalu fikir, macam mana ye nak meyakinkan keluarga tentang perkara yang saya nak orang lain tahu, perkara tu betul? Macam mana ye, saya nak keluarga benarkan saya untuk terlibat dalam aktiviti yang saya suka buat? Macam mana dan macam mana. Dilema setiap kali balik bercuti sebab tak dapat nak keluar macam kebanyakan orang lain (plus duit sendiri pun tak de kan? ;)

As time goes by, saya sebenarnya bersyukur kerana saya dibesarkan dengan didikan yang sebegitu. Sedikit kongkongan tetapi ianya membolehkan saya belajar tentang limitasi dalam setiap hal yang ingin saya lakukan. Berbalik kepada adakah benar ibu dan bapa kita tidak faham perjuangan dan minat kita?

Hoho... Saya pun pernah rasa dan pernah cakap macam tu. Terasa kepoyoan berganda2x bila akhirnya saya sedar yang, "aku boleh cakap abah ngan umi tak faham perjuangan. sedangkan mereka yang terlebih dahulu berjuang untuk memastikan aku hidup hingga ke hari ni!!!" Allah. Sanggup cakap macam tu. MasyaAllah. Siapa la kita tanpa mereka. Kita mungkin selalu nampak matlamat. Jalan mana nak lalu tu, redah aje la. Sampaikan kita mungkin merosakkan jalan yang menyebabkan adanya kita menumpang di bumi Allah Taala ini.

Kita selalu nampak usaha yang jauh, sehinggakan kita tak nampak pada usaha yang boleh kita buat depan mata kita. Selalu nak ada perjuangan yang besar sedangkan kita terabaikan perjuangan kecil yang merupakan pintu kepada perjuangan besar. Keredhaan Allah s.wt itu terletak kepada keredhaan kedua ibu bapa. Apa salahnya bersabar seketika, bina kepercayaan, pegang keterikatan. Lain rasanya pergi bergerak kerja dengan restu ibu bapa dengan tanpa pengetahuan ibu bapa. Lain sungguh dan rasa macam ada bunga-bunga sepanjang jalan. Nak cakap, bahagianya rasa. Allah sahaja yang tahu.


Jadi, antara tips yang boleh digunakan untuk mengenggam kepercayaan ibu bapa untuk membenarkan kita bergerak kerja ialah:

1. Masa nak minta izin tu, kita tak buat ayat minta izin. Tapi ayat makluman.
"Abah kak nak pergi Agro Resort ni. Ada program"
Jangan tanya boleh ke tak. Memang la tak boleh jawabnya nanti.

2. Masa kita duk kat rumah tu, jangan la nak berlagak mem besar sangat. Tak nak buat kerja rumah. Masak pun tak. Of course la saya sendiri pun tak pandai masak. But at least kita try. Cuba buat sikit-sikit. Daripada kondisi baling ke dinding tak pecah, kepada boleh di makan pun dah ok. Walaupun rupanya tak berapa nak senonoh sangat pun, dah ada sikit peningkatan pun jadi la. Lain kali kita cuba lagi. Mak ayah ni suka kalau kita mencuba. Walaupun komen dieorang sekadar 'boleh la' tapi hati berbunga beb bila tengok nasi habis dimakan dan kek tinggal habuk je. Kalau yang lelaki tu, tolong baiki barang-barang rumah yang rosak, potong rumput, kemas bilik sendiri pun dah cukup mengembangkan hati mak ayah sebenarnya.

3. Kalau kita tahu yang kita tak boleh lepas dengan program jauh, kita pergi je la program yang dekat. InsyaAllah, sahabat akan faham. Kita tak boleh tergesa-gesa dan rasa macam nak buat semua. Yang mana kita boleh buat tu, kita buat pelan-pelan. Dan kalau perlu korbankan acara liburan, korbankan aja dong. Yang mana prioriti tu, kita dahulukan. InsyaAllah akan ada ruang lain untuk berlibur.

Jadinya, jom kita sama-sama berangkat dalam jalan perjuangan bersama redha ibu dan bapa.. ^_^

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails