Pages

Sunday, August 21, 2011

20 Ramadhan 1432 H

Bismillahirrahmanirrahim...


Mood: Bertemankan bunyi kipas dan kocakan air ikan2 kecil berenang

...Tenang..
Apabila keadaan di asrama dah terlalu sunyi, minda akan berputar-putar mengenangkan kembali kisah dan sejarah silam. Ala-ala nostalgia gitu... Tak elok kan, kalau asyik duk mengenang kisah-kisah lalu je. Tapi, kadang kala, kita banyak belajar daripada kenangan. Kenangan yang paling segar di ingatan ialah kenangan lima tahun di bumi faris petra.. Sekolah yang banyak mengajar saya erti kehidupan. Sekolah yang banyak mengajar saya menjadi manusia.


Teringat kepada kenangan makan megi Ruski. Tak payah guna bekas, masak aje dalam plastik megi tu. Letak air panas, tunggu kembang dan makan dalam gelap lepas light off.. Dasyat kan? Tapi, tu la kreativiti budak-budak asrama. Apabila kita kekurangan sumber, kita akan memanfaatkan sumber-sumber yang ada.

Tak pun, ironkan plastik milo yang 3 in 1 tu... Lapik ngan kain.. Milo tu akan jadi berkeping-keping macam coklat... hehehehe... Belum masuk lagi part mengenakan orang waktu nak sambut birthday...

Time supper, biasenye minum air vico.. Ambik air vico tu, agak-agak dalam separuh baldi.. then kite campurkan dengan ramuan yang lain.. antaranya ialah, biskut cheese yang dah hampir tarikh luputnya, dan juga beberapa perisa tambahan seperti shower gel, syampu, bedak dan sebagainya.. MasyaAllah.. bau die kan.. memang tak boleh tahan.. Untuk lebih dramatik, isi air dalam belon n ready kat toilet.. Senang skit nak basuh kan.. tepat jam 12.00 malam.. 'mangsa' akan dikenankan... huhuhu.. (please don't try this at home)


Seronok, memang seronok... Tapi semua perkara2 ni, memang membuatkan warden pening kepala. Kesian kat warden kena ronda waktu malam-malam. Tapi masa tu, memang kenakalan bermaharaja lela.. Bukan suka sangat pun nak buat perkara-perkara ni, tapi demi sebuah pengalaman.. Masa tu, cuma terfikir satu perkara je. Kalau kita tak pernah berada dalam sesuatu situasi, macam mana kita nak faham. 

Monolog dalaman:-

" Kalau ditakdirkan besar nanti, aku jadi cikgu, macam mana aku nak faham alasan kenapa kat sekolah ada budak-budak yang nakal. Apa faktor yang menyebabkan mereka ni nakal.. Semua benda yang berlaku mesti ada sebab, dan aku kena tahu apa sebab tu dulu sebelum bertindak. Kurang-kurang kalau tak tahu semua pun, tahu sikit pun jadilah. Apa perasaan mereka bila buat kesalahan kat sekolah. Apa mesej yang ingin mereka sampaikan melalui tindakan mereka. Tak ada orang buat sesuatu tanpa satu alasan yang kukuh. Mesti ada sesuatu"


Nah, sekarang memang takdirnya saya akan jadi seorang cikgu. A few more steps to go, then i will be an educator.. This is my last PBS/ SBE (School Based Experience).. Next year, practicum... and then internship... 2014, InsyaAllah.. posting... to where??? hehehehe.. wallahu'alam..



Kronologi sebuah kehidupan.. Kita tak tahu apa rancangan Allah untuk kita, tapi tak salah untuk kita merancang.. Kemudian kita serahkan perancangan kita itu pada Allah.. Ada banyak benda yang kita nak capai dalam kehidupan kita. Kita nak result gempak, kita nak cemerlang itu, kita nak cemerlang ini, kita nak jadi seorang yang hebat berpidato, kita nak pandai dalam ICT, kita nak jodoh yang baik, kita nak jadi seorang Muslim yang hebat... dan macam-macam lagi la kehendak kita..Tapi, perasan tak kenapa Allah tak perkenankan semuanya.?



Saya temui jawapan dalam novel Stanza Cinta ni.. "Kerana tak semua kehendak kita ketika itu, sesuai dengan keredhaan Allah"... Kepada peminat-peminat novel, saya sangat menyarankan untuk membaca novel ini. Anda tidak akan rugi.. covernya agak kurang menarik...  tapi percayalah, anda tidak akan menyesal dengan garapan ceritanya.. Jujur dan rasanya sangat dekat sekali dengan kehidupan. Juga sarat dengan pengisian dan method dakwah yang bermanfaat... Bukan novel-novel cinta yang lagha sebagaimana yang menimbun di pasaran, tapi boleh membuka minda kita untuk memandang cinta itu melalui sudut pandang seorang wanita berprinsip.. watak Amni juga bukan gambaran wanita sempurna, tapi bagaimana dia meletakkan pengharapan pada Allah dalam setiap permasalahan yang berlaku dalam kehidupannya. Dia melakukan kesilapan dan jua kesalahan, tapi dia tidak membiarkan dirinya terlalu lama dalam kelekaan.. (Promote novel ni lagi..huhuhu.. tapi percayalah.. this novel memang sangat best!!!! - tapi drama tu, erm.... kureng kot) 


Stanza Cinta
Jadi, bila mana kehendak kita itu tidak tercapai, kita jangan cepat putus asa. Kita fikir balik.. Mana yang lebih penting, redha Allah ke, atau kehendak hati kita? Kehendak hati tak tercapai, tak bermakna kita tewas ataupun gagal. Dan hal berkenaan, tidak menunjukkan pula kita ni dah berada di bawah, sedangkan orang lain semua dah berjaya dan berada di atas...


Dalam kehidupan tidak ada status; di atas dan di bawah.. kita semua adalah sama... Ini adalah kata-kata  jutawan beras di Malaysia.. Syed Mokhtar Al-Bukhari.. Apa makna kata-kata ni.. ? Maknanya, kita ni.. tak ada istilah siapa kat atas, dan siapa kat bawah... Yang penting adalah sejauh mana kita memanfaatkan situasi ataupun keadaan yang berlaku pada diri kita.. Kalau la, kita rasa macam kita ni ada kat atas, tapi jiwa kita terkongkong.. minda kita terbelenggu, semua hati kita kena jaga... bermakna tak kedudukan yang kononnya di atas itu? 

Dan misal kata pula kita berada di bawah, tapi kita rileks je.. tak de nak ikut arahan orang sangat, kita berjiwa merdeka, kita tenang dengan apa yang berlaku.. kita boleh buat apa yang kita suka... penting lagikah kedudukan yang kat atas tu untuk kita kejar??? tak juga kan?? kita boleh jadi orang yang baik, tak kira walau di mana pun kedudukan kita... kita boleh jadi hebat, walaupun kita ni seorang pekerja biasa..

Tapi dalam masa yang sama, kita juga perlu memacu diri menjadi orang yang lebih hebat.. Pendefinisian HEBAT itu, terpulang pada individu.. Sama ada ingin menjadi HEBAT pada pandangan ALLAH atau pada pandangan manusia...

P/s: maaf la.. entri ni dah bercampur-campur topiknya.. taip je apa yang terlintas di kepala...  

...Semoga Berbahagia...





2 comments:

  1. heee..rindu memori faris petra...sometimes,budak2 nakal bukan mereka mnjadi nakal..for me,they r learning..they r growing up..lumrah mreka nk try bnda2 baru.walaupn ia akn membahaykan mereka..walaupun it means dat " break d rules" ..sometimes,they have to in order to learn a great lesson..;) plng x pn,untk memori.

    x kan lupa memori main kejar2 dgn warden..heeee

    ReplyDelete
  2. totally agree wif u sis... mereka sbnrnya yang banyak belajar... dan bersyukur jugak ada pengalaman mengenali mereka..(:

    kenangan terindah~~

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails