Pages

Friday, August 19, 2011

19 Ramadhan 1432 H

Bismillahirrahmanirrahim...

Baru belajar satu zikir hari ni.. Daripada pentazkirah comel molek, Naib Pengerusi Biro Agama & Dakwah 2

Share ye??

Allah.. Allahu Rabbunallah..
Allah.. Allahu Rabbunallah..
Nahmadullah..
Nasykurullah...
Zalika Fadhlun minallah....
Allah.. Allahu Rabbunallah..

I learn something today... Seorang sahabat pernah cakap, apa yang kita dengar pada hari ini, meskipun kita dah dengar 10 tahun yang lalu, ianya tak akan sama. Masa berlalu akan mengubah persepsi kita tentang banyak perkara. Misal kata, hari ni kita dengar ustaz menyampaikan tazkirah berkenaan dengan kelebihan solat, walaupun kita dah pernah dengar tentang kelebihan solat ni berpuluh-puluh kali, tapi disebabkan oleh satu pengalaman yang baharu sahaja kita lalui tazkirah ustaz ini akan akan didengari dengan cara yang tidak sama dengan kebiasaannya. Misal kata kita berjaya menemui ketenangan apabila kita menghamparkan seluruh permasalahan kita seusai waktu solat dalam titipan doa yang penuh pengharapan. 

Walaupun masalah tidak selesai, tapi hati kita tenang. Kalau sebelum ni, 10 tahun dulu, waktu kita tengah kanak-kanak ribena, kelebihan2 solat ni mungkin ibarat angin lalu je. Nak tak nak dengar je. Masuk telinga kiri, keluar telinga kanan. Tapi bila mana sesuatu input yang kita peroleh, diteguhkan lagi dengan pengalaman sedia ada, then we will realise, how precious that thing is... Sebab tu, kita tak boleh jemu daripada mengisi dada kita dengan ilmu walaupun perkara berkenaan dah selalu sangat kita dengar.. Tambahan pula, selayaknya fitrah kita sebagai insan biasa ni, memang selalu lupa... Jadi, memang sewajarnya kita selalu diingatkan..

Itu, satu perkara yang saya belajar.. Ada juga satu perkara lain yang saya sedar. Sekarang, saya sangat addicted dengan novel stanza cinta.. MasyaAllah... This novel is superb.. Meaningful.. No wonder la sampai diangkat menjadi drama bersiri.. Setiap hari ahad (9.00 malam- time terawih ni).. Novel ni sarat dengan madah berhikmah. Serta sangat sesuai dibaca oleh muda-mudi hari ini.. Bagi yang single mingle...this novel will make you proud of being single... Bagi yang tercari-cari jawapan mengapa sampai ada sesetengah orang yang memilih untuk sendiri, temuilah jawapannya dalam novel ini... Bukan la maksudnya tak kawen2 sampai ke sudah, tapi.... memilih untuk stay single sebelum tiba masa yang sesuai untuk berdua.. bertiga, berempat dan seterusnya... ngee~ baca ayat ni, ye.. best sangat... (^_^)v

"Soal jodoh ini kita tidak boleh tergesa-gesa, kak. Amni sudah minta pertolongan dari Allah supaya menjaga hati Amni. Amni minta supaya Allah tutupkan hati Amni pada semua lelaki, kecuali lelaki yang bakal menjadi suami Amni. Jika lelaki itu jodoh Amni, barulah dibukakan hati ini. Jadi maknanya, walau sebaik mana pun lelaki itu, walau sehebat mana pun, sekiranya dia bukan jodoh Amni, jangan dibukakan hati ini. Amni tidak mahu jatuh cinta pada lelaki yang bukan tercipta untuk Amni"
'Sweet'

Mesti ada yang cakap,
Alah...
cerita-cerita macam ni ada dalam novel je..
Berpijak la ke dunia realiti...
Tak kan lah kau nak ketinggalah dalam arus modenisasi di mana couple2 ni di'halal'kan??

Eh, hello... suka hati mak bapak die je, nak cakap macam tu...
Yang menghalalkan tu manusia.., bukan Allah..
By the way, kisah2 macam ni banyak juga di dunia realiti..
Saya dah pernah dengar dan perhatikan..
Dan memang benarlah.. ayat al-quran
Allah S.W.T berfirman, “Perempuan yang jahat untuk lelaki yang jahat dan lelaki yang jahat untuk perempuan yang jahat, perempuan yang baik untuk lelaki yang baik dan lelaki yang baik untuk perempuan yang baik.” (an-Nur’:26)
(^_^)v
Semua yang saya perhatikan, melalui kaca mata saya la... Memang kesudahannya, wanita yang baik akan bersama lelaki yang baik.. dan begitu jugalah sebaliknya. Kalau mungkin dia tak baik waktu awal-awal kahwin sekalipun, InsyaAllah dia ditakdirkan baik, satu hari nanti.. Siapa tahu, dia insaf, kan?? Allah tak akan pernah mensia-siakan hambaNya yang beriman. Percayalah, dan serahkan segalanya pada Allah... Disamping berusaha sekadaranya.. InsyaAllah.. ada jalannya..

Baiklah, tinta terhenti di sini.. Bersambung di lain ruang bicara.. InsyaAllah.. (:
Pesan Hari Ini :
-lakonan semata-mata-

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails