Tuesday, August 16, 2011

16 Ramadhan 1432 H

Bismillahirrahmanirrahim..


Alhamdulillah wa syukurillah...

Gambar sekadar hiasan


Sudah separuh Ramadhan rupanya... Masa berlalu pantas sekali. Dalam tak sedar, dah lebih separauh Ramadhan kita semua sama-sama lalui..


Saya cuma ingin berkongsi sedikit info berkaitan dengan isu semasa tanah air..


Well, dear readers...


Saya bukanlah seorang yang teramat-amat peka dengan isu. Dah la sejarah ada  masalah, isu semasa pun tak ambil tahu sangat. Haish... nak jadi apalah ni.. Huhu...


Tak pe2.. Jangan lunturkan motivasi anda dengan pernyataan di atas.. Cuma nak hentam diri sendiri je. Kalau orang lain hentam, rasa macam tak best sangat. So, kita hentam diri sendiri..


Baiklah... 


Bulan Ramadhan ni, banyak juga kan isu-isu agama yang dibincangkan.. Antaranya isu gereja dan juga berkenaan bacaan al-quran sebelum subuh menggunakan pembesar suara. Kalau diikutkan, kedua-dua isu ni telah dipolitikkan... Tapi, yang ni, tak nak komen lebih-lebih... Masing-masing ada persepsi.. Nilai lah sendiri..


Cuma, apa yang ingin saya nyatakan di sini ialah... Saya amat lega bila mana Mufti P.Pinang (Datuk Seri Hassan Ahmad)  mengelurkan kenyataan. Menjawab persoalan dan kekeliruan yang berlaku. Sebab tu orang cakap, kalau nak tahu punca perkara, rujuk pada sumbernya yang sah.. Sumber primer ye!!!, bukan sekunder, bukan tertier...  


Jom baca petikan Malaysiakini...

Laungan azan, irama terindah.. (:
Hassan berkata larangan penggunaan pembesar suara itu adalah nasihat hukum, iaitu satu panduan tanpa mewartakannya dalam Enakmen Agama Islam negeri.

Katanya banyak pihak termasuk media massa telah menyalahtafsir arahan itu kerana tidak faham perbezaan antara nasihat hukum dan fatwa sehingga mengheret Majlis Fatwa Kebangsaan untuk turut terkeliru.

Hassan berkata, untuk mengeluarkan sesuatu fatwa, Majlis Fatwa Negeri perlu mendapat perkenan Yang Dipertuan Agong seperti yang diperuntukkan dalam Seksyen 45 Enakmen Agama Islam Pulau Pinang 2004 tetapi dalam mengeluarkan arahan nasihat hukum, ia tidak memerlukan perkenan Seri Paduka.

"Bagaimanapun, perkara itu (larangan penggunaan pembesar suara untuk bacaan Quran) mungkin dibincangkan dalam mesyuarat majlis fatwa akan datang bagi membuat keputusan sama ada ianya dijadikan fatwa atau sebaliknya," katanya.

Beliau berkata, dalam Islam sebenarnya terdapat dua azan subuh iaitu azan pertama ialah sebelum waktu subuh untuk mengejutkan orang ramai tetapi ianya tidak dipratikkan di negara ini bagi mengelak dari mengganggu orang ramai sebelum masuk waktu subuh.

Menyahut seruan azan, satu keutamaan... (:

"Islam mensyariatkan tidak mengangkat suara dengan kuat kecuali untuk azan dan beberapa rutin ibadah lain seperti khutbah dan terdapat banyak nas yang melarang kita menguatkan suara sehingga mengganggu orang lain kerana walaupun bacaan Al Quran dan zikir amatlah baik, kita tidak boleh memaksa orang lain mendengar bacaan kita," katanya.

Hassan berkata Jawatankuasa Fatwa Pulau Pinang telah mengeluarkan larangan itu kepada Jabatan hal Ehwal Agama Islam Pulau Pinang (JHEAIPP) pada 12 Julai lepas kerana pentadbiran kariah adalah di bawah bidang kuasa jabatan itu.

Katanya, beliau juga bersedia untuk bertemu dengan Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (Jakim) bagi berbincang menangani isu itu.




Ha!!! Kan dah clear semua masalah. Tak perlu nak masuk surat khabar.. Bila sesuatu isu terjadi, kita sebagai orang awam, akan membuat penilaian. Jadi, buatlah penilaian yang bijak, dengan mengambil kira pelbagai aspek. Kembali kepada Quran dan Sunnah Nabi, maka akan selesai semua masalah.. (^_^)v


2 comments:

  1. Assalamualaikum..

    betul tu ya ukhit..kembali pada Quran dan Sunnah.insyaAllah apa2pun selamat dan berkesan..:)

    salam ukhuwah^^

    ReplyDelete
  2. Wa'alaikumussalam.. Syukran.. salam ukwah juga.. (;

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails