Wednesday, December 21, 2011

... tegur berhemah: dengan persoalan ...

Bismillahirrahmanirrahim...

"Kak, meh sini jap. Nak cakap sesuatu.."

Dalam hati: apa hal la pulak budak ni.. Kenal pun tak. Nak cakap sesuatu pulak. Risau ambe..

Tapi apa salahnya kalau dengar. Mana tahu ada info menarik yang bakal diperoleh..

"Ye, apa die dik?"

"Erm, akak. Saya cuma nak cakap sikit. Cuba akak tengok tu"

Merujuk kepada seorang muslimat yang berdiri hampir dengan seorang lelaki. Atau sebenarnya lelaki berkenaan yang cuba menempel kat muslimat tu.
"Ye, kenapa?"

"Saya bukan apa kak, tapi rasanya saya kena cakap. Kebenaran harus dinyatakan walaupun pahit. Macam ni kak, saya selalu perhatikan muslimat ni. Kalau dengan muslimin sangat menjaga pergaulan. Depan ahli-ahli bulatan gembira pun sama. Tunduk je. Kalau cakap tak dengar. Lembut je.. Aurat la katakan. Tapi, kenapa bila berada kat tempat awam, bersama dengan lelaki kat luar, tak jaga. Dalam bus main langgar pun tak kisah. Bersesak-sesak pun tak pe... Kenapa macam tu ye, kak?"

Sentap!! (Tarbiyyah itu indah. Dikirim Allah pelbagai cara, walaupun pada orang yang kita tak kenal)

Terdiam. Terkelu. Tak terkata apa-apa. Terasa!!

"Tak pe kak, nanti akak tegur muslimat tu ye.. Kalau saya yang tegur, lain pula nanti.." 

Erk!!
"Ukhti, maaf ana cuma ingin menegur. Tadi lelaki tu berdiri sangat hampir dengan enti. Ana risau kalau dia mengambil kesempatan terhadap enti"

"Ukhti, Kenapa lelaki tu berdiri hampir sangat dengan enti? Bahaya tu?"

"Ukhti, kita sebagai muslimat kena jaga diri kita. Jangan biarkan ianya disentuh oleh tangan-tangan yang bukan haknya"
Arghhh!! Itu semua cuma satu delusi... (Saya tak tegur pun..)

Tegur dalam hati --> selemah-lemah iman.



Bukan senang nak buat nahi mungkar, lebih susah berbanding buat amar ma'ruf.

Pengalaman mengikuti sebuah nadwah kepimpinan suatu ketika dahulu, boleh saya jadikan sebagai contoh. Kami satu kumpulan mendapat tugasan untuk menjalankan nahi mungkar kepada pasangan bercinta a.k.a couple. 

MasyaAllah.. Saya berpusing-pusing dalam mall tu. Dari satu aras ke satu aras. dari satu pasangan ke satu pasangan. Mulut nak cakap, tapi hati rasa berat. Memang tak cool langsung. Apa masalahnya, kan. Cakap je la.

Haaaa, baru kau tahu langit tu tinggi ke rendah. Lompat macam mana pun tak tergapai. Guna roket apa-pun tak kan sentuh langit tu...

Sebab tu dalam dakwah ni ada uslubnya, ada pendekatan, kaedah, dan strateginya yang tersendiri.

Tak boleh ikut suka je. 

"excuse me.. you all 2 orang ni sedang buat apa? macam seronok je borak-borak. you all couple, ye?"
Nak kena debuk? cuba la..

Memang gagal la tugasan tu. Tapi tak gagal dalam mentarbiyyah.

(Macam dah lari topik je ni???)

Ok2..

Peringatan paling utama adalah pada diri sendiri. Kita (saya dan pembaca muslimah) yang mengaku muslimah, kena beringat-ingat dalam pergaulan. Cuba untuk tidak membezakan muslimin dan lelaki dalam aspek pergaulan. Berhati-hati ditempat awam. Kita tak minta benda yang tak elok jadi, tapi boleh bersedia dan beringat sebelum kena. Susah memang susah, kena mengaku tu. Kita ada kawan-kawan, dalam masa yang sama kita pun ada sahabat. Tapi, yang paling penting kena usaha dulu.. 

Dalam menegur atau berdakwah ada caranya. Teknik mengemukakan soalan dan terus kepada realiti semasa merupakan satu teknik yang berkesan. Dapat mencungkil hati mad'u (orang yang didakwah), menilai persepsi mereka, membiarkan mereka membuat refleksi, in the end.. come out with solution (if possible).
(Ecece, senang nya tulis.. Kalau tak buat, memang kena.. Astaghfirullahalazhim3x)

Wallahua'lam.. 

Sehingga ketemu lagi di lain ruangan.

Moga rahmat Allah melindungi dan anda semua. InsyaAllah..







No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails