Pages

Friday, October 21, 2011

Kepulangan~

Bismillahirrahmanirrahim...

Seronok membaca status kebanyakan 'budak-budak' IPG... Gaya cam 'budak-budak' sekolah je. Semuanya teruja nak pulang ke kampung halaman masing-masing. Kalah budak sekolah kot. 

Tapi sebenarnya, saya memandang fenomena ini merupakan satu fenomena yang sihat. Kerana apa??

Dirumah ada wajah redup ibu dan ayah yang sedang menanti..

Ada tawa riang dan usik manja adik beradik yang sentiasa di rindu..

Sebab itu semua orang tak sabar-sabar nak balik rumah, dan hati lega apabila memikirkan kerinduan itu di lepaskan pada tempat yang selayaknya.

Tapi, bila fikir-fikir balik. Adakah kerana suasana IPG yang menyebabkan mereka tak sabar-sabar nak balik rumah. Tertekan ke duduk kat IPG ni??? (Buat-buat tanya pulak)

Depends.. its a personal perception.. anyone can deliver their ideas...

IPG tempat melahirkan 'engineer' generasi.. Bukan tempat biasa-biasa yang orang biasa boleh masuk.

Keselamatan dijaga, pergaulan dibatasi, sahsiah dipelihara, displin di perketat....

Kadang-kadang, sedikit sebanyak ia menyekat potensi sesetengah individu yang berbakat besar. Menjadikan layu, banyak idea-idea segar, dan memperlahankan derap langkah individu berjiwa proaktif...

Kebenaran harus dinyatakan sekalipun pahit. Jadi berharap benar, pulangnya jiwa-jiwa yang terasa longlai di kampus ke kampung halaman masing-masing, dapat membaja subur pandangan serta tindak mereka. Malaysia pada masa akan datang memerlukan guru-guru hebat yang akan mencorak generasi yang hebat. 

Monolog: Ya Allah, berikan aku kekuatan dan ilham untuk menyerlahkan bakat mereka.. Sesungguhnya, mereka insan-insan hebat yang sangat aku kagumi daya pemikir yang kau kurniakan kepada mereka.

p/s: have a safe journey, everyone.. ^^v

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails