Pages

Sunday, November 27, 2011

Untuk kakak-kakak~

Bismillahirrahmanirrahim.

Salam Mesra buat semua.

Uhuks...uhuks.. (batuk-batuk kecil sebelum memulakan entri kali ini)

Percayalah, entri kali ini saya tulis tanpa sebarang perasaan  < -- (this is not true)

Percayalah, tak rasa pape pun.. huhu

Saya cuma nak bercerita tentang kakak-kakak yang pernah hadir memberikan makna dalam hidup saya. 
 
Kakak-kakak sahaja sebab kampus saya tiada ‘abang-abang’

Susunan penceritaan ini adalah mengikut kronologi masa perkenalan antara kami. Tak adalah spesifik tarikh, sebab mana  nak ingat semua tu.. Huu~

Ini kisahnya, di sini bermula....

No 1: Kak Sarah

First Impression: Garang

Wah, kak sarah adalah kakak pertama yang saya kenal. Ececece... Perkenalan yang mesra ke? Uhuk2x.. Sebenarnya tidak. Masih saya  ingat, seawal minggu orientasi kak sarah datang menjenguk ke bilik. “Awak ni siapa nama..?” Hoho.. Terkebil-kebil la saya selaku freshie kat ladies’s campus. (erk, mohon untuk tak rasa menyampah). Dalam hati: Tak kan kat sini ada raging2 kot... Tak nak2x..  “Dah berapa hari kat sini, tak kan tudung srikandi ni tak jahit lagi”... “Sebagai junior, awak kena panggil huda ni kak huda, walaupun awak sebaya je ngan die”... Angguk-angguk kepala sahaja mendengar semua arahan. Baik, kak.

Itu kak sarah yang saya kenal dulu. Tapi kak sarah bukan macam yang saya gambarkan. Nak kata kenal sepenuhnya, rasanya tak lagi. Tapi yang pasti, kak sarah adalah seorang kakak yang caring. Sangat caring...

Itu yang kak Sarah tunjukkan. Apa yang tidak ditunjukkan oleh Kak Sarah ada banyak lagi. Kak Sarah in 5 words, that describes her: Kind>SweetLovely<-- (based on my opinion). Ada satu insiden antara saya dan kak sarah, yang membuatkan saya rasa macam nak lari laju-laju (sambil kesat titis hangat air hujan) dan bersembunyi dalam periuk yang besar. (erk, muat ke?). Maafkan saya, kak sarah kerana banyak menyusahkan akak. Sesungguhnya kejadian itu, besar impaknya terhadap saya. Still in trauma, but I’m trying my best to cope with it. Maaf. Maaf. Maaf. Dan Maaf. Itu sahaja yang mampu saya lakukan.


No.2: Kak Syafa n Kak Zatul (plus Kak Farina n Kak Wa)

Saya sekalikan mereka berempat kerana pertemuan dengan mereka ada perkaitan. Kak syafa dan kak zatul, pertama kali jumpa waktu kerja untuk BISA (Balai Islam Saidatina Aisyah-Biro Penerangan & Informasi-BPI). Waktu tu, saya kanak-kanak riang yang tak tahu sepak terajang dunia kampus. Pengalaman cetek dan sangat tak faham gerak kerja. Satu perkara penting yang saya belajar dengan mereka ialah. ‘KERJA NI, JANGAN NAK BERKIRA’. Gulp!! Itu perkara pertama yang saya belajar, dan saya cuba untuk pegang sampai sekarang. Masih saya ingat bagaimana mereka menggunakan duit mereka sendiri tanpa membuat tuntutan bagi barang-barang keperluan biro kami. 

Dengan tidak disangka-sangka, kami bertiga pada yang sama menerima taklifan yang lebih berat. Diuji dengan Jawatankuasa Perwakilan Pelajar (JPP). Kami berempat dari BPI termasuk Amin perlu meneruskan tanggungjawab dalam JPP. Kak Syafa: Pengerusi SOKEBA, Kak Zatul: Pengerusi BPL, Amin: Pengerusi BPP, dan saya pula: Naib Pengerusi 2 BADA. Tidak dinafikan waktu tu, memang tak terlaksana kedua-dua tanggungjawab. BISA agak terabai. Tapi apapun, kami cuba melakukan yang terbaik agar edaran risalah Tazkirah Jumaat terus terlaksana.

Suka duka dalam JPP bersama kak Zatul dan Kak Syafa, teramatlah banyak. Mereka sangat positif dan memandang setiap perkara ada jalan penyelesaiannya. Melalui kak syafa, saya kenal kak Farina. Kak Farina ni, kawan kak syafa. Baik orangnya. Bilik saya ngan bilik kak syafa, sebelah-sebelah je. Jadi selalu lepak sama-sama, borak-borak, cerita-cerita.. Macam-macam la kan kalau orang perempuan ni. Daripada cerita biasa-biasa sampai ke isu global. Berjam-jam borak pun tak kisah.

Roomate kak Syafa pun JPP juga. Kak Salwa. Saya dah lupa tahun pertama jadi JPP tu kak Wa pegang apa, sebab rasanya kak Wa lebih sinonim dengan jawatan kedua yang dipegangnya iaitu, Bendahari. Kak Wa dan duit JPP tak dapat dipisahkan. Kak Wa matang, mungkin sebab kak Wa jodohnya dengan ‘abang long’. (walimah kak Wa: 9 Disember 2011 < -- tarikh penting dalam hidup saya juga). Maaf kak Wa, tak dapat datang. Umai kirim doa agar kak Wa dan bakal suami berbahagia sampai syurga.
Apa yang sama tentang mereka berempat ialah, kata-kata nasihat yang tak putus-putus dititipkan pada saya. Cerita-cerita praktikum, cerita-cerita tentang karenah manusia, hal ehwal wanita, dan sebagainya, InsyaAllah akan saya ingat. Will miss their warm hug  =.=


No. 3: Kak Zarina

First Impression: Garang

Ehem3x. My YDP and forever will be. Kak Ina memang tegas orangnya. Dia berani, tak macam saya. Kak Ina YDP kat kampus saya bagi tenio kepimpinan 2010/2011. Kenal kak Ina ni jauh-jauh je. Tak berani nak rapat-rapat sangat. Ini dulu, la. (Rapat or jauh  is subjective, ok) Tapi, kak Ina tak garang sebenarnya. Dia baik. Very kind, indeed. Dalam hati ada taman bunga. Tak percaya, cuba baca blog dia. Dia banyak idea-idea segar, tegas, berdisplin, berfikiran mahasiswa. Attitude yang jarang ada pada kebanyakan penuntut di IPG. Seronok bekerja dan belajar bawah kak Ina. (Kenangan bersama kak ara datang menjelma... hehe)

Tak sempat nak bercerita banyak dengan kak Ina. Tapi sebenarnya dah banyak juga yang saya cerita. Mungkin sebab ada banyak benda lagi yang tak diceritakan, membuatkan kita rasa walapun kita dah cerita banyak tapi kita rasa macam banyak lagi yang tak diceritakan. Tapi tak mengapa, masing-masing punyai kekangan masing-masing. Pengalaman, cerita-cerita serta nasihat kak Ina, sedikit sebanyak sudah saya manfaatkan, semampu kudrat saya. Uhuk2x... Sebenarnya, banyak lagi yang tak. Perlahan-lahan, saya sebagai insan kerdil ini cuba bertapak. ^^v


No.3 : Kak Fie

First Impression: Akak ni macam mak-mak (Maksudnya: erm, maksud saya.. keibuan)

Memang keibuan habis la Kak Fie ni. Tak ingat macam mana kali pertama jumpa Kak Fie, tapi lebih kenal dalam JPP juga. Asyik2 JPP. Tapi itulah, memang ramai orang saya kenal bila dah berada dalam JPP. Kalau tak, mesti saya dah berada dalam dunia saya yang tersendiri. Tak nak ambil tahu hal orang. Kak Fie, sekali pandang, awal-awal kenal, nampak macam lembut hatinya. Memang, kak Fie memang lembut, tapi Kak Fie bukan lembut yang rapuh. Bukan senang nak ubah pendirian Kak Fie. Teguh jiwanya. Berani Kak Fie nyatakan kebenaran, tetapi halus berseni. In the end, kita tahu ke mana tuju bicara Kak Fie.

Dek kerana sifat keibuannya itu, no wonder la Kak Fie yang paling awal dapat seru. Aish.. Misconception, here!!! Jodoh, pertemuan, ajal, maut tu kan di tangan Allah. Yang lain-lain tu cuma asbab. Antara, kakak-kakak yang saya kenal, Kak Fie yang paling awal menamatkan zaman bujang. Planning masa depan Kak Fie, baik punya. Siapa nak belajar merancang masa depan, boleh bincang dengan Kak Fie. Dia tak akan jemu melayan anda. Hikhik.. Jangan marah, Kak Fie.. ^^v


No. 4: Kak Azie dan Kak Syaira

Mereka berdua rakan sebilik. Mula-mula Kak Azie. Tanpa alasan yang diketahui manusia, saya mengenali Kak Azie. Allah mempertemukan kami. Tautan hati, mungkin. Kita tak tahu urusan Allah ni. Cantik je DIA susun. Sepanjang kenal Kak Azie, saya kagum dengan sikap tenang dan sabar yang dia tunjukkan pada saya. Dia seorang yang positif dan tak mudah menggelabah. Tak banyak cakap, tetapi sesekali dia bersuara, saya terkesan dengan kata-katanya. “Kak Azie, kalau nak marah.. Kak Azie fikir balik. Semua ni Allah dah susun.. Kenapa kita nak marah-marah? Jadi, sabar~” lembut je Kak Azie cakap, tapi zupp!!!  Itu yang orang cakap, ‘Fasih dalam diam, lebih jelas dari yang bercakap’. Jangan main-main dengan kuasa diam.  Hoho..

Kak Syaira pula adalah orang yang saya tak akan rasa bahagia kalau saya tak tengok dia sibuk. Pendek kata, saya memang tak boleh tengok dia senang. Kih3x. Dalam JPP Kak Syaira pegang Biro Peralatan & Teknik. Biro yang orang lain rasa macam tak ada apa-apa, tapi bagi kami di IPGK PM, merupakan biro yang paling penting. Betul la, siapa yang sanggup angkut berkotak-kotak air mineral dalam jarak hampir 1 km, usung kerusi dari dewan ke padang, angkat bendera kejohanan waktu KOT, angkat rostrum, dan segala benda angkat berat. Kudrat Kak Nu (Pengerusi Biro) menggerakkan kami untuk buat semua tu. Perkara yang hanya dapat difahami bagi sesiapa yang berada dalamnya. Dan mengenai Kak Syaira pula, dia merupakan expert dalam bahagian teknikal dewan. Dia suka godek-godek PA System, tanpa kebenaran.. Last-last boleh guna, dan saya suka menyibuk waktu dia buat kerja. Cuma nak tengok kesibukan, kacau-kacau dia dan tinggalkan dia sorang-sorang. Mikrofon, video, dan sewaktu dengannya tu, bagi kat dia je la. Well kak syaira, no longer can kacau u lagi.... uhuks2x.. n the spaghetti.. will miss it..

.....Secangkir kasih sayang....

No. 5: Kak Rahmah

‘Bos besar’ saya dalam BADA. 4 tahun Kak Rahmah bekerja dalam Biro Agama ni. Segala pahit manis bekerja dalam Biro Agama sudah Kak Rahmah telan. Banyak pengalaman yang dah kak Rahmah kongsi. Style Kak Rahmah, once you dah mula dengan satu kertas kerja bagi sesebuah program, then you have to settle it until the end. Means: segala macam mak nenek berkenaan penganjuran sesuatu program harus diselesaikan sendiri. Dari kertas kerja -- > pelan tindakan -- > surat menyurat -- > tempahan dewan -- > pinjaman peralatan -- > hubungi penceramah -- > tempahan makanan (kalau ada) -- > promosi -- > runner waktu program berlangsung -- > laporan.. dan sewaktu dengannya. Tapi, kak Rahmah tak bagi dengan tangan kosong. Semua contoh yang lepas-lepas, kak Rahmah dah bagi. The good is, kita belajar untuk tahu semua benda walaupun sikit-sikit. Penat yang indah bila mana hasilnya adalah sebuah pengalaman. Sense of satisfaction.

Kak Rahmah, mempunyai tahap motivasi diri yang tinggi. Berpidato itu, bidangnya. Sekali dia dah mula cakap, jangan mimpi nak potong. Well, don’t ever judge a book by its cover.. ;)


No.6: Kak Eni

Last but not least. Tak bermakna yang paling tak penting. Cuma macam yang saya cakap, bergantung kepada masa kami mula mengenali. Kenal kak Eni macam mana? Juga tanpa alasan yang mampu saya berikan kenapa. Kerana Allah menginginkan kami bertemu, mungkin... Serta pelbagai kemungkinan yang hanya DIA sahaja yang tahu. Tapi yang pasti, saya tak akan rasa jemu juga untuk duduk lepak-lepak kat bilik dia dan bercakap mengenai isu-isu semasa tempatan mahupun global. Sekali pandang, mungkin orang akan rasa macam dia seorang yang sarkastik.. (Iye ke, atau tu pandangan saya??) But, one thing is... the more you know, the more you will explore how lovely she can be... Uhuks2x.. (Do I have to say that??)

Sukar dibaca, tapi tak sukar untuk dijangka. Itu sahaja yang boleh saya cakap tentang dia. Tak boleh cakap lebih2x... ^^v


Itulah dia kakak-kakak yang pernah saya kenal. Masanya dah tiba untuk mereka menyambung perjuangan di medan yang sebenar. Setiap dari mereka, berbeza. Namun mereka menyimpan hasrat yang sama untuk melakukan transformasi terhadap dunia pendidikan. Kakak-kakak lain yang tidak saya nyatakan di sini, pun sebenarnya banyak mendidik saya secara verbal. Saya perhatikan tindak tanduk dari jauh. Mereka ni memang dah macam cikgu. Mungkin sebab dah pergi praktikum, kot. Saya ni, praktikum pun belum lagi. Semua yang saya cakap, semua teori. Pendek kata belum tahu lagi langit tu tinggi ke rendah.

Semoga Berjaya, kakak-kakak.. ^^v

“Dah masuk sekolah nanti baru kau tahu ye dik...”
Kepada kakak-kakak IPGK PM, serta guru pelatih yang dah tamat pengajian kat kampus lain juga (tinggal temuduga je lagi). SELAMAT MAJU JAYA saya ucapkan. Selamat jadi cikgu yang dirindui oleh anak-anak didik... Doakan saya berjaya ikut jejak langkah kalian.

Selamat jalan dari kami di IPGK PM


p/s: kepada kakak-kakak yang namanya tersenarai di atas, kalau description saya tak berapa kena.. Minta maaf ye. But, it is you based on my perception. Lama dah niat nak post entri ni, tapi biarlah semua selesai dulu. Kurang-kurang tak kena marah depan2... Hehehe

p/s: sekarang, Terengganu memang musim ‘banjir’.. ^^v

3 comments:

  1. v^_^v.
    wah! dpt vocab bru tau k.lakaran ilham..
    'sarkastik'..
    hum.. akak2 yg cumel2 blaka..

    ReplyDelete
  2. syukran atas penghargaan yang diberi untuk dicatatkan dalam laman ini. Alhamdulillah, rencana dari Allah akhirnya membawa kita mengenal kemanisan berukhuwah. Sedap, cukup rasa dik~ (^_^)b

    ReplyDelete
  3. nice entry...erm...ada ke kenal kawan sy dr Pahang? akma nabila... orgnye rendah2 gitu...

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails