Thursday, November 17, 2011

Masih Bertanya?

Bismillahirrahmanirrahim.

Masih dalam mood ingin bertanya... ^^v... Tapi kali ni, cuba menyediakan jawapan.


Saat kita rasa macam tiada sesiapa dalam dunia ini yang bersama kita mengemudi hari,

Kenapa Allah tak kirimkan sesiapa untuk cuba memahami?

Saat kita rasa sepi sendiri,

Kenapa Allah tak kirimkan sesiapa untuk menghibur hati?

Saat kita rasa sudah tiada lagi jalan penyelesaiannya bagi masalah yang datang bertimpa,

Kenapa Allah biarkan kita tergapai-gapai?



Allah tak sayang kita ke?
Tapi, Bukankah Allah tu Maha Pengasih dan Penyayang?
^^v

Mestilah Allah sayang kat kita.

DIA kita nak kita cakap ngan DIA, sebab DIA je yang faham,

DIA nak kita menangis kat DIA, sebab DIA je boleh buatkan kita tersenyum gembira,

DIA nak kita kongsi masalah ngan DIA, sebab DIA je yang ada jalan penyelesaian.

ALLAH is Sooo SWEET...

Untung la sesiapa yang ALLAH sayang, lebih bila mana orang tu lagi tinggi ketaqwaannya...

Cemburu tak tengok orang yang Allah sayang?

Cemburu kan?

Hidup mereka nampak tenang je. Kita pun kalau nak jadi mereka pun boleh jugak.

Tak ada masalah. Tak susah pun, sebenarnya..


Cuma kena bermujahadah sikit je... <-- (ini yang susah.. huu~)

"Sesungguhnya orang yang paling mulia di antara kamu di sisi Allah ialah orang yang paling bertaqwa di antara kamu. Sesungguhnya Allah Maha Mengetahui lagi Maha Mengenal." (QS Al-Hujurat : 3)

Jadi, kena la cari ilmu...
Al-Qur'an memberikan berbagai gelaran mulia dan terhormat kepada orang yang berilmu yang menggambarkan kemuliaan dan ketinggian kedudukannya di sisi Allah swt dan makhlukNya.

PERTAMA : "Al-RAASIKHUN FIL ILM" 

"Dia-lah yang menurunkan Al Kitab (Al Qur'an) kepada kamu. Di antara (isi) nya ada ayat-ayat yang muhkamaat, itulah pokok-pokok isi Al qur'an dan yang lain (ayat-ayat) mutasyaabihaat. Adapun orang-orang yang dalam hatinya condong kepada kesesatan, maka mereka mengikuti sebahagian ayat-ayat
yang mutasyaabihaat daripadanya untuk menimbulkan fitnah untuk mencari-cari ta'wilnya, padahal tidak ada yang mengetahui ta'wilnya melainkan Allah. Dan orang-orang yang mendalam ilmunya berkata: "Kami beriman kepada ayat-ayat yang mutasyaabihaat, semuanya itu dari sisi Tuhan kami." Dan tidak dapat mengambil pelajaran (daripadanya) melainkan orang-orang yang berakal." (QS Ali Imran : 7). 

KEDUA : "ULUL AL-ILMI" 

"Allah menyatakan bahwasanya tidak ada Tuhan melainkan Dia (yang berhak disembah), Yang menegakkan keadilan. Para Malaikat dan orang-orang yang berilmu (juga menyatakan yang demikian itu). Tak ada Tuhan melainkan Dia (yang berhak disembah), Yang Maha Perkasa lagi Maha Bijaksana." (QS Ali Imran : 18) 

KETIGA : "ULUL AL-BAB"

"Sesungguhnya dalam penciptaan langit dan bumi, dan silih bergantinya malam dan siang terdapat tanda-tanda bagi orang-orang yang berakal." (QS Ali Imran : 190)

KEEMPAT : "AL-BASHIR" DAN "AS-SAMI'" 

"Perbandingan kedua golongan itu (orang-orang kafir dan orang-orang mukmin), seperti orang buta dan tuli dengan orang yang dapat melihat dan dapat mendengar. Adakah kedua golongan itu sama keadaan dan sifatnya?. Maka tidakkah kamu mengambil pelajaran (daripada perbandingan itu)?" (QS Hud : 24) 

KELIMA : "AL-A'LIMUN" 

"Dan perumpamaan- perumpamaan ini Kami buat untuk manusia; dan tiada yang memahaminya kecuali orang-orang yang berilmu." (QS Al-Ankabut : 43) KEENAM : "AL-ULAMA" "Dan demikian (pula) di antara manusia, binatang-binatang melata dan binatang-binatang ternak ada yang bermacam-macam warnanya (dan jenisnya). Sesungguhnya yang takut kepada Allah di antara hamba-hamba- Nya, hanyalah ulama'. Sesungguhnya Allah Maha Perkasa lagi Maha Pengampun. (QS Fathir : 28)


Remember, Maher Zain's song? ALLAH IS ALWAYS BY YOUR SIDE... ^^v 



No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails