Pages

Wednesday, December 1, 2010

Makna di Sebalik Kata...

Bertanya aku pada MATA,
Apakah masih ada cahaya,
Penyuluh dalam gelita,
Atau harus meraba di dalam sinar yang sirna...

Bertanya aku pada TELINGA,
Apakah masih ada suara,
Menganyam irama mesra,
Atau terus tersua dentuman guruh bencana...

Bertanya aku pada HATI,
Apakah masih ada lagi,
Ruang untuk diisi sejuring warna pelangi,
Atau terus dirumbui keladak duka berganti mati....

Bertanya aku pada diri,
Apakah masih ada hari,
Untuk aku terus berlari,
Atau sedia menanti hamparan onak duri...

Kita sentiasa mengharapkan KEBAHAGIAAN,
Agar ia membuatkan kita BAIK HATI...

Kita sanggup menanti apa jua DUGAAN,
Agar ia menjadikan kita LEBIH KUAT...

Kita pasti akan mengalami KESEDIHAN,
Agar ia kita tidak akan lupa untuk hargai ERTI KEHIDUPAN...

Kita sering meletakkan sejuta PENGHARAPAN,
Agar ia memberi kita bahagia...
 

Ajarlah jiwamua untuk terbang tinggi dan bencikan yang remeh,
Ajarlah jiwamu erti kemuliaan agar ia bencikan kehinaan,
Berilah ia merasai kelazatan rohani yang agung,
Nescaya ia bencikan kelazatan kecil yang sederhana...



No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails