Friday, December 31, 2010

Sejenak di Kota Bharu


Bismillahirahmanirahim..
Assalamualaikum w.b.r...
Salam dari  seorang Umairah...

Bandar Kota Bharu telah ditinggalkan selama 4 tahun. Tamat sahaja SPM, saya tidak pernah pun memijakkan kaki di Bandar ini. Saya sebenarnya cukup rindu pada bandar ini. Apabila kita merindui sesebuah tempat, dengan perasaan ingin kembali pada tempat ini pada kesempatan yang akan datang, maksudnya tempat ini banyak memberikan makna dalam kehidupan kita. Bukan bererti kita tidak bersyukur pada tempat yang kita diami sekarang, cumanya tempat yang dirindui itu ada nilainya yang tersendiri dalam diri kita. Lima tahun menyulam kasih dan sayang disebalik gaduh manja bersama teman-teman sepersekolahan di bumi hijau Farisian, memperkenalkan saya kepada Bandar Kota Bharu. 

Singgah di Pasar Siti Khadijah untuk membeli dodol. Sumber: Google

Dua minggu sekali ataupun kadar waktu yang lebih kerap daripada itu, selalunya bersama Gg teman yang banyak berkongsi suka duka ataupun mentee tercinta Pyra akan keluar ‘outing’ (satu perkara yang disukai oleh kebanyakan budak asrama-keluar dari sekolah untuk melihat dunia luar... huhu). Sepanjang lima tahun, hanya Bandar Kota Bharu itulah tempat yang kami tuju. The Store, Mydin, MPKB, Zon Ria, Muda Osman, Fajar Bakti, kedai kain untuk beli barang Rumah Sukan (Rumah Razak yang selalunya nombor 1 dari belakang) dan beberapa tempat lain lagi. Itulah rutin kami. Ha, paling tak lupa kedai makan yang kat belakang tu.. (alamak, dah lupa la nama kedai tu... Sutera ke ah???).. Sedap makanan kat kedai tu, dan yang paling penting murah. Pedas ooo makanan dia, tapi sangat sedap. Dah besar agaknya anak tuan kedai tu. Dah jadi anak dara kot sekarang ni. (=

Nak dijadikan cerita 26 hb Disember yang lepas, saya berpeluang untuk ke Kota Bharu. Keluar bersama-sama sahabat seperjuangan dalam bidang pendidikan. Itupun secara tidak sengaja, kerana untuk membeli sedikit buah tangan di Pasar Siti Khadijah tanda melawat ke Kelantan. Tak lama pun, lebih kurang satu jam. Tetapi dah cukup untuk mengubat kerinduan pada bandar ni. Macam rusa masuk kampung. Bandar Kota Bharu is totally different. It is not the same as 4 years ago. Ok, mungkin saya agak ketinggalan dengan pembangunan Kota Bharu ini, tapi inilah realitinya. Saya sangat teruja, sampai saya tak tahu nak cakap apa. Oghe Kelate sila jangan gelak ye. Patut la dulu kawan-kawan cakap, Kota Bharu dah banyak berubah. Sangat berubah kot. Dah tak de dah tempat tunggu prebet zaman dulu-dulu. Hoho... I wish to go there again one day. 

Sangatlah besar Bandar Kota Bharu, kalah Bandar Kuala Terengganu. Jadi, siapa cakap Kelantan tak maju, nak kena ni. Kelantan maju dalam momentumnya yang tersendiri. Saya temui kedamaian dalam hiruk pikuk dan ramainya orang di Bandar Kota Bharu. Kepada yang suka sangat cakap Kelantan tak ada apa-apa, silalah ke negeri Kelantan dan lihat dengan mata serta fikir dengan akal. Kalau tak biasa, mesti akan sesat dalam Bandar Kota Bharu tu.. Hmmmm.... Dengan peruntukan yang tak banyak pun Kelantan boleh jadi maju. Semuanya dengan izin Allah. Allah kata jadi, maka jadilah. Bersyukurlah wahai warga negeri Kelantan dengan kurniaan Allah ini.

(Ini dah kira promote Kelantan dah ni-bukan senang tau... hmmm)

Dalam hati kecil sangat mengharap agar saya bertemu dengan muka-muka yang saya kenal. Tak dapat berbual panjang pun tak pe. Asalkan dapat bertegur sapa. Sayang sekali, tidak berkesempatan. Tak apalah, tiada rezeki mungkin. Walaupun saya bukan seorang rakyat negeri Kelantan, tetapi saya rasa gembira kerana diberikan kesempatan untuk mengenal banyak perkara selama 5 tahun di sini. Dari tahun 2002-2006. Mudah-mudahan, pada masa akan datang saya akan diberikan ruang dan peluang untuk melawat negeri ini. Nak beli tanah kat Kelantan, mimpi di siang hari la kan. Dengan kapasiti penduduknya yang ramai, mustahil sekali untuk dapat tanah kat Kelantan. Dapat melawat sekali sekala pun dah kira OK la. Sebenarnya Setiu dan Kota Bharu, bukannya jauh sangat pun. Kalau naik bus 2 jam lebih je, tapi itu la kan, ada halangannya. 

Terkenang zamn dulu-dulu. Kat sinilah tempat tunggu bus untuk balik kampung. Sumber: Google
Semoga negeri Kelantan terus maju dibawah kepimpinan Islam. InsyaAllah...

2 comments:

  1. Salam 'alaik

    Terima kasih atas doanya. Moga Kelantan terus kekal dan maju dengan kepimpinan Islam.:)

    ReplyDelete
  2. Umairah, sedap make dekat MPKB.....murah jah...

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails