Wednesday, December 29, 2010

Anda Sudah Mendaftar?


Saya sudah mendaftar sebagai pemilih. Anda yang belum, bila lagi?

Pada 9 Disember yang lalu, genap usia saya 21 tahun, sekaligus melayakkan saya untuk mendaftar sebagai pemilih. Maksudnya, secara tak rasminya saya dah boleh mengundi dalam pilihan raya!!! Oh, rasa macam tak percaya. Cepatnya masa berlalu. Tapi setakat mana agaknya sumbangan yang telah diberikan kepada agama, bangsa dan Negara. Amal untuk diri sendiri pun masih belum cukup, inikan pula menyumbangkan pada yang lain. Itu, merupakan keluh kesah yang biasa kita dengar bila memperkatakan usia yang sedang menginjak naik (usia tidak akan pernah semakin berkurang). Tetapi, alangkah baiknya kalau sesuatu perkara itu, kita lakukan atas dasar kefahaman. Bagaimana caranya??? Jadikanlah ianya seiring. Binalah diri sendiri dan dalam masa yang sama,berilah sumbangan mengikut peranan yang kita mainkan. 

Kali ini, saya ingin menulis tentang peranan yang boleh dimainkan oleh remaja biasa termasuklah saya kepada Negara. Negara Malaysia yang kita cintai ini adalah tanah tumpahnya darah kita. Tak banyak pun, sikit jadilah. Kita mesti memberikan sumbangan walaupun sedikit. Dalam usia 21 tahun, kalau di Negara kita ini, mustahillah kalau nak jadi calon pilihanraya peringkat dun dan parlimen. Kalau di mana-mana institusi pengajian tinggi tu lain ceritalah. Oleh itu, bagaimana caranya yang terbaik untuk kita berperanan kepada negara? Kawan-kawan, paling tidak mampu sekalipun, berilah sumbangan dengan menanda X pada calon pemimpin kawasan kita. 
Jumlah daftar pemilih untuk suku ke-2

Tapi janganlah semberono sahaja menanda pangkah tanpa membuat penilaian terlebih dahulu kepada calon-calon berkenaan. Sebagai manusia, sememangnya bukan hak kita untuk menentukan siapa yang baik dan siapa yang tidak. Kadangkala pandangan mata kita boleh menipu. Tetapi kita telah dikurniakan akal untuk menentukan yang betul dan yang salah. Calon yang bertanding juga, bukanlah manusia yang sempurna tetapi antara beberapa calon yang bertanding pasti ada yang lebih baik berbanding yang lainnya. Pilihlah calon yang terbaik pengetahuan agamanya yang dapat  memberikan contoh yang baik untuk kita teladani peribadinya. 

Undi anda adalah rahsia....!!
Mendaftarlah sebelum 1 hb Januari 2011. Kenapa???

Kita kan tak tahu bila pilihanraya akan diadakan.  Walaupun mandat Barisan Nasional sehingga Mei 2013, tapi pelbagai jangkaan awal  sudah dibuat berdasarkan beberapa faktor semasa. Misal kata  la kan, pilihan raya buat tahun depan... Hanya yang mendaftar berusia 21 tahun dan ke atas yang mendaftar sebagai pemilih sebelum 31 Disember 2010 yang dibenarkan mengundi. Hingga suku ketiga tahun ini, seramai 11.53 juta rakyat negara kita telah berdaftar sebagai pemilih dengan jumlah pengundi baru seramai 177 857 orang. Jumlah 177 857 ini kebanyakannya mewakili pengundi berusia yang berusia 21-23 tahun pada tahun ini, dan mungkin juga disebabkan oleh faktor-faktor lain. Dibandingkan dengan jumlah penduduk negara kita yang dijangka mencapai 28.9 juta orang, jumlah daftar pemilih ini sudah boleh dikatakan sebagai tinggi. 

Bagi yang sudah mendaftar sebelum 30 September 2010, anda bolehlah menyemak daftar pemilih anda di sini
Jadilah pengundi yang bijak....

Jadi, tinggal 2 hari sahaja lagi untuk mendaftar. Cepat sebelum terlambat.!!! Anda boleh mendaftar di pejabat pos ataupun Pusat perkhidmatan PAS, DAP, UMNO, dan pejabat SPR berdekatan. 



Renungan: 

Ramai orang muda hari ini yang tidak suka untuk ambil tahu tentang politik kerana dikatakan politik itu kotor. Yang mengotorkan politik adalah individu-individu yang menyalahgunakan kuasa politik yang ada pada tangan mereka. Penulis sendiri bukan seorang yang pakar dalam politik, sekadar mengambil tahu beberapa perkara yang penting. Itu pun tidak semuanya. Tetapi, perlu kita ingat, kita adalah generasi bakal pewaris negara. Jalankanlah tanggungjawab kita sesuai kemampuan yang kita ada. Kalau tidak mampu menjadi pendokong ataupun pemimpin negara, jadillah penyokong pada pihak yang BENAR... Wallahu'alam.



1 comment:

  1. Salam 'alaik

    Alhamdulillah. Bagus jika semua anak muda begini.Ambil berat tentang hak dan tanggungjawab.

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails