Monday, November 19, 2012

wajah kesayangan hamba.. ^_^


Bismillahirrahmanirrahim...

Alhamdulillah wa syukurillah. 

Kebelakangan ini, entri banyak berkisar tentang diri dan kehidupan. Tak tahu la kenapa, sebenarnya tak suka pun nak cerita tapi sebab dah ter'janji', jadi entri kali ini kira macam 'mesti tulis'. Sebenarnya, entri ini diwacanakan khas buat insan yang banyak berjasa selama tempoh 2 tahun, bermula awal 2011-2013. Bukan bermakna insan-insan yang yang tidak dinyatakan dalam entri ini tidak penting ataupun tidak bermakna dalam kehidupan seorang Umairah yang kerdil. Bahkan boleh jadi, kalian terlalu bermakna sehingga Umairah ketiadaan kata-kata untuk diungkapkan. Sementelah, Umairah ingin menzahirkan apresiasi buat mereka. Sesiapa sahaja yang pernha tercatat namanya dalam diari kehidupan seorang Umairah, mereka tetap penting kerana tiada pertemuan tanpa izinNya dan setiap pertemuan pasti ada hikmahnya.

Sekarang musim kenduri, tidak bermakna entri ini untuk insan yang bernama lelaki. (ehhh??)

Tak tahu dari mana nak mula, banyak sangat nak dikisahkan. Like what I always said in our meeting: let us make this, 'short but precise'. Ok, kita tengok jadi tak 'short' nya tu. 

Born in a family of all guys, Allah sends me to an institution of all girls. (Allah jua yang lebih mengetahui hikmahnya) Mula-mula tu rasa macam: 

"Habis la, macam mana ni. Semua perempuan, mesti tak tahu how to deal with them. Perempuan kan agak 'teliti', bersopan santun, lemah lembut, sensetif. Bagaimanakah harus ku lalui hari-hari yang penuh kelembutan dengan jiwa-jiwa yang fragile? Huhu."

dan sebagai pakejnya, Allah uji lagi sekali dengan memberi taklifan sebagai Pemimpin Pelajar di sini. (Orang selalu pelik, tapi dah nama IPG Kampus Perempuan Melayu, semua pelajarnya perempuan, perempuan la YDP nya)

Allah.. Allah.. Allah.. 

Mau gimana ni sih? 

Tetapi, ingatlah pada firman Allah dalam surah AL-SYARH:

"Maka sesungguhnya bersama kesulitan ada kemudahan"

Saya temui kemudahannya pada wajah-wajah sahabat yang bersama saya sepanjang tempoh 2 tahun ini. Pada tahun pertama seramai 36 orang, dan pada tahun kedua seramai 27 orang. Mereka merupakan insan baik yang Allah kirimkan kepada saya, untuk bersama-sama menanggung amanah yang berat ini. Mereka yang jarang mengeluh, mereka yang sungguh komited, mereka yang berjiwa besar.

Pada awalnya, saya pun jadi ketandusan idea. Bagaimana mahu menggerakkan JPP ini. Semua sedia maklum JPP di IPG ni bukan seperti MPP di universiti. Dengan satu kelebihan yang sangat osem iaitu dapat duduk aras bawah (itupun dah banyak spekulasi), JPP dikehendaki melaksanakan arahan pihak pentadbiran dan dalam masa yang sama membawa isu kebajikan siswi guru. Saya tahu, kami perlu menyeimbangkan antara kedua-duanya, tapi saya juga tahu akan ada ketikanya kita perlu melebihkan satu daripadanya. Pada saat perlu memilih antara keduanya, mana satu yang perlu kami utamakan?

Susah kan? Pada saya susah. Bila tiba kepada sebuah pilihan, ternyata kita seringkali sukar untuk membuat pilihan. Apapun, kalau dah namanya kena pilih, tetap kena pilih. Jadi, semampu boleh saya akan dahulukan kebajikan siswi guru, atas indikator : nama Jawatankuasa Perwakilan Pelajar itu sendiri. Dah namanya pun perwakilan pelajar, makanya, saya mesti lebihkan pelajar kan? Siapa yang setuju sila angkat tangan. :)

Jadi, alkisahnya.. Sahabat saya dalam JPP ni pun perlu menanggung hal yang sama. Apapun yang orang lain akan cakap, saya tetap akan pertahankan satu perkara iaitu: saya berbangga dapat bekerja dengan kalian semua. Each and everyone of you give wonderful meaning towards my life. Kalian semua ialah insan-insan yang gagah bukan pada otot-otot tapi pada jiwa. Tak kisah nak angkat sofa, air mineral, tiang bendera, rostrum, kerusi banquet, dan bermacam-macam lagi benda berat. Sejujurnya saya risau dengan ke'degil'an kalian nak angkat barang-barang berat ni. Ye la kan, orang cakap nanti peranakan jatuh dan macam-macam lagi. Mana tak risau, kalau apa-apa jadi, tak sanggup saya nak tanggung. Tapi kalian semua kuat, angkat sama-sama. Lawak je satu barang pun angkat ramai-ramai, tapi itu kudrat kita orang perempuan. Pada saya, ianya akan menjadi antara saat-saat indah yang akan saya kenang dalam hidup. Belum cerita lagi part panjat memanjat sebab  nak gantung banner. huish... ;)

Terima kasih juga sebab sentiasa tersenyum untuk memberi kekuatan sesama kita. Banyak yang saya belajar dari ketabahan kalian. Kena marah, kena tuduh, kena puji pun sama-sama kena. Million of thanks pun tak akan mampu membayar segala pengorbanan kalian. Masa, tenaga, wang ringgit. (Kelakar bila ada orang cakap kita dapat elaun.. Keh3x) Terima kasiih juga sebab sudi jadi teman bergossip. Banyak cerita kita tahu... heheheh (ketawa jahat)

Maaf sebab tak dapat jadi ketua yang baik untuk kalian. Maaf sebab tidak tahu cara yang terbaik untuk appreciate kalian. Maaf sebab tak selalu ada untuk kalian. Maaf sebab saya, kalian kena marah. Maaf sebab selalu bagi kerja tak kira masa. Maaf sebab ada banyak janji yang tak terlaksana. Maaf untuk segala-galanya.

Kak umai/umai nak minta izin, simpan nama kalian dalam hati sebab tak tahu kenapa, hati ni dah terlalu sayang untuk lepaskan kalian pergi... Boleh?? Harap, walaupun kita dah tak kerja sama-sama nanti, semua kenangan kita bersama akan kekal dalam ingatan.

p/s: Mulanya ingat nak cerita karekter seorang demi seorang tapi sebab takut entri ni jadi terlalu panjang, maka kak umai/umai ceritakan secara dasarnya sahaja. Lagipun kita dah satu organisasi, memang ada satu cerita je pun, tak boleh jadi banyak.. Ni cuma cebisan je dari apa yang kita dah lalui. Tak sampai 1/100 pun selebihnya nanti, kita cerita waktu sharing moment last kita. ek?? .. hoho.. ^_^

afiqah, anne, iqa, izati, ^_^, mira, dayah, nik, ekin
syu, ash, sara, nisah, timah, na'imah, firda, anis, azie
adha, tie, aida, andi, kin, zu, aten, ayu, syaz

27 ladyboss~

1 comment:

  1. ingat lagi, waktu mula2 kenal umai, masa tu umai dah jadi nydp. dalam hati terdetik, eh muda2 macam ni pun da jadi nydp (mungkin waqi kami kat sini, belum ada lagi yang jadi nydp tika usia macam tu :P )semenjak kenal umai, sejak itulah diri ini serba sedikit kenal serikandi2 osem di ippm.

    sungguh, x dapat bayangkan jika diri sendiri berada di tempat umai. sesungguhnya Allah meletakkan seseorang itu mengikut kemampuannya.

    terselit rasa kagum melihat kalian mampu lantang bersuara, seiring dengan langkah yang tidak pernah putus asa. serikandi2 ippm tersangat2 osem!

    seerru 'ala barakatillah

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails