Sunday, November 18, 2012

Ct-One Islamic Center

Assalamualaikum warahmatullahi wabarakatuh..

Alhamdulillah.. @_@

Rolling eyes means mood teruja!!

Kenapakah??

Bersedia untuk satu dimensi baru dalam dunia pendidikan.. (fuhhh, ayat!!)

Perkara yang bakal saya ceritakan ini bukan satu retorik bahkan realiti. Alhamdulillah, hari ni berkesempatan untuk singgah di sebuah Pusat Tahfiz seperti tajuk di atas. Pertama kali pergi ada peluang ke pusat tahfiz, mana tak teruja kan? Apatah lagi pusat berkenaan baru nak dibuka. Kiranya, pergi untuk menyaksikan temuduga pemilihan 40 orang pelajar pertama di pusat tahfiz berkenaan.

"Jadi??? Apa yang istimewanya??"

Nampaknya tidak begitu mengujakan.. huhu

Its FREE!!

Ditanggung semuanya.

"Ok, menarik juga tu. Tapi biasa la. Kita belajar pun percuma.."

Tak sama.... Mereka akan hafaz al-quran dari f1-f3. Masuk f4 baru ready untuk SPM. Akan diuruskan untuk sambung pengajian di kolej/universiti?insyaAllah kalau ada rezeki dapat sambung ke Mesir. Tamat belajar boleh kerja dengan syarikat ni.

Kat tempat tu ada macam-macam. Common kan, tempat belajar tahfiz ni selalunya agak ke 'dalam', damai dan menyegarkan. Pusat tahfiz ni pun sama. Masuk-masuk je, jumpa jalan mati. Kemudian pandang ke kiri kelihatan bangunan masjid Al Hashimi tersergam indah. Sebelum sampai ke masjid, ada kandang kuda. (Kelihatan 2 ekor kuda sedang meragut rumput). Sebelah kiri jalan ada tiga buah rumah banglo satu tingkat berwarna ungu. Sebelah kandang kuda, ada kandang kambing. Sebelah kandang kambing ada gelanggang futsal dalam pembinaan.

Jadi, ini bukan tempat biasa-biasa kan? Pelajar pun diambil 40 orang untuk intake kali ni dan tiada ambilan untuk 3 tahun akan datang. Mereka nak fokus pada 40 orang ni sahaja. Dengan trademark melahirkan generasi Al Falah, memang begitu banyak pelaburan telah dilakukan. Memiliki kakitangan seramai 17 orang termasuk 7 orang tenaga pengajar (5 daripadanya lulusan al-azhar), ternyata ini bukan usaha yang main-main. Bak kata abah "besar sungguh jiwa dan pengorbanan yang telah dilakukan oleh pengasas pusat tahfiz ini"

Melihat lahirnya sahaja, saya mula dijentik kagum. Binaan bangunan berasaskan mozek 2 kaki (mozek mahal-bak kata abah), kemudahan yang lengkap serta kondusif, serta beberapa lagi kemudahan yang dalam pembinaan, saya jadi tertanya-tanya tentang kandungan kurikulumnya.

Sepertimana yang sudah saya nyatakan, 3 tahun hafaz al-quran dan 2 tahun berikutnya dimasukkan elemen akademik yang lain. Teringat prinsip seorang sahabat "berprinsip jangan jumud, terbuka jangan hanyut". Orang tahfiz sekarang bukan tahu baca al-quran je ye. Mereka akan dilatih dengan kawad, belajar memanah, menunggang kuda, mengikuti acara sukan dan permainan, dan banyak lagi program motivasi.


Memanah dan berkuda itu, sangat OSEM ok..



Alhamdulillah, ini yang saya maksudkan dengan dimensi baru dunia pendidikan. Mungkin dah pernah ada pusat tahfiz seumpama, cuma mungkin saya yang tak tahu. Hebat kan silibus Islam. Tidak melupakan aspek tarbiyyah jasadiyyah. Nak cakapnya, kurikulum Islam tu memang dah syumul, semua aspek dah sentuh.. bukan setakat JERIS (jasmani, emosi, rohani, intelek, dan sosial) tapi turut menyentuh soal mempersiapkan generasi pelapis. Saya cukup tertarik dengan kata-kata yang diucapkan oleh pengasas iaitu "Dalam setiap aktiviti yang kita jalankan, kita akan menekankan elemen KEPEMIMPINAN ISLAM" . Jelas. Betapa negara dan dunia menantikan pemimpin Islam yang akan menegakkan syiar Islam di atas muka bumi. 

Bukan juga berniat untuk menyalahkan sistem pendidikan di Malaysia yang bersifat sekular, namun itulah hakikatnya yang harus diakui. Saya pula bakal pendidik dalam sistem yang sekular ini. Belum lagi berada dalam medan yang sebenar, mungkin saya mampu mencadangkan beberapa penyelesaian. Namun, secara realiti dan praktikalnya, keadaan mungkin tidak akan menjadi seperti yang diharapkan. Kerana sekalipun saya dan sahabat saya mampu, ianya cuma sebahagian kecil. Kerana apa? Kerana kami cuma golongan kecil yang berada di bawah sistem, sedangkan ada kuasa besar di atas sistem yang masih mahu sistem ini dikekalkan seperti yang sedia ada.



Sesekali terfikir juga, sepanjang tempoh lawatan ke pusat tahfiz berkenaan. "Nampaknya analogi 'benih yang baik: dilempar ke tanah menjadi gunung dicampak ke laut menjadi pulau' terlalu besar untuk dicapai oleh produk keluaran IPG. Paling tinggi, mengikut penempatan. (Sabah, Sarawak, mahupun  pedalaman) Ianya betul, sebuah pengorbanan yang besar, cukup besar. Namun, pengorbanan untuk agama Allah jualah pengorbanan yang paling besar. 

Bagi mendapatkan sedikit gambaran tentang pusat tahfiz berkenaan, sila rujuk sini .

Sedikit perkongsian mengenai sunnah memanah dan berkuda. :)

Setiap hari Uqbah bin Amir Al Juhani keluar dan berlatih memanah, kemudian ia meminta Abdullah bin Zaid agar mengikutinya namun sepertinya ia nyaris bosan. Maka Uqbah berkata, "Maukah kamu aku kabarkan sebuah hadits yang aku dengar dari Rasulullah shallallahu ‘alaihi wasallam?" Ia menjawab, "Mau." Uqbah berkata, "Saya telah mendengar beliau bersabda:
يُدْخِلُ بِالسَّهْمِ الْوَاحِدِ ثَلَاثَةَ نَفَرٍ الْجَنَّةَ صَاحِبَهُ الَّذِي يَحْتَسِبُ
فِي صَنْعَتِهِ الْخَيْرَ وَالَّذِي يُجَهِّزُ بِهِ فِي سَبِيلِ اللَّهِ
وَالَّذِي يَرْمِي بِهِ فِي سَبِيلِ اللَّهِ وَقَالَ ارْمُوا وَارْكَبُوا
وَإِنْ تَرْمُوا خَيْرٌ مِنْ أَنْ تَرْكَبُوا
"Sesungguhnya Allah ‘azza wajalla akan memasukkan tiga orang ke dalam surga lantaran satu anak panah; orang yang saat membuatnya mengharapkan kebaikan, orang yang menyiapkannya di jalan Allah serta orang yang memanahkannya di jalan Allah." Beliau bersabda: "Berlatihlah memanah dan berkuda. Dan jika kalian memilih memanah maka hal itu lebih baik daripada berkuda." (AHMAD – 16699)
Hadits di atas menggambarkan betapa Rasulullah saw sangat menganjurkan agar seorang muslim peduli dengan persiapan untuk berjihad di jalan Allah. Memanah dan berkuda merupakan dua kegiatan yang terkait dengan hal itu. Dan seorang muslim perlu memiliki semangat untuk berjihad di jalan Allah. Mengapa? Karena Nabi saw memperingatkan bahwa raibnya semangat berjihad mengindikasikan hadirnya kemunafikan dalam diri.
مَنْ مَاتَ وَلَمْ يَغْزُ وَلَمْ يُحَدِّثْ نَفْسَهُ
بِالْغَزْوِمَاتَ عَلَى شُعْبَةِ من نِفَاقٍ
“Barangsiapa mati dan belum berperang dan tidak pernah bercita-cita untuk berperang, maka ia mati dalam salah satu cabang kemunafiqan” (Abu Dawud 2141)

1 comment:

  1. assalamualaikum. jemput datang ziarah lagi ke perkampungan CIC.

    Salam ukhuwah dan salam persahabatan.

    azmanira, staff CIC

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails