Tuesday, June 29, 2010

SPECIALLY TO ATEN...



Salam dari seorang Umairah...

Dalam hidup kita, kita memainkan peranan yang pelbagai... Kalau kita seorang perempuan, Kita akan memainkan peranan sebagai seorang anak, kakak, adik, isteri, dan ibu... Itu tak masuk lagi tanggungjawab lain, Kalau sedang belajar, jadilah kita seorang pelajar... Kalau dah jadi cikgu (sbb saya bakal guru), jadilah kita seorang pengajar.. Pendek kata, kita memang banyak tanggungjawab kat dunia ni... bukan sekadar singgah dan menumpang sahaja kat dunia....

Erm, sebenarnya bukan nak bercakap mengenai tanggungjawab.... Tapi adalah sikit tempiasnya sikap ni pada entry kali ni... Tanggungjawab pada seorang kawan... antaranya yang paling mudah la kan.... Ingat birthday dia, dan wish... tapi kadang-kadang telepas pandang dan kemudian terlupa nak wish... rasa macam simple problem je, tapi mana la taw kot2 kawan kita tu terase....

Jadi, untuk mengelakkan rasa bersalah yang teramat sangat, jadi saya pun mengambil keputusan untuk wish
:

HAPPY BELATED BIRTHDAY to my beloved frenz ATEN
...

da lme sangat birthday aten lepas.. sori bebanyak ye aten.... Bukan lupa dan mmg dah niat lme nak publish post ni... mse hari aten sambut birthday ag, tapi x smpt... Nasib baik hari ni da hujung minggu, dan keperluan untuk buat kerja tidak begitu mendesak... Nak bagi hadiah, tak sempat jugak nak beli... Jd ni je lar yang mampu umai bagi... Orang kate kalau nak bagi hadiah kat seseorang, biarlah sesuatu yang kita suka... So, umai suka rama-rama... tapi bukan la nak bagi rama-rama kat aten (hehehe) ... Kata-kata ni amek kat internet je, yang umai buat sendiri x siap2 ag.. dah brape bulan tergendala... kalau da siap nanti umai post... sementara tu, baca dan hayatilah kata-kata kat bawah ni khas untuk ATEN dan juga pada yang bergelar perempuan, gadis dan wanita...

ni la aten... dengan anak murid dye... (sori aten, amek kat fb)

boleh la bagi rama-rama.. tapi gambar je ea???


Lihatlah rama-rama, ia cantik. Apabila pandangan kita dihiasi rama-rama, kita menjadi suka dan ceria. Hampir semua orang akan tersenyum melihat rama-rama. Ia mengindahkan alam dan menyempurnakan sekuntum bunga. Seindah mana pun bunga tanpa rama-rama mahu hinggap di situ, tentu ada sesuatu yang tidak kena.

Cubalah tangkap dan pegang rama-rama itu dengan sayapnya. Lihat apa yang melekat di jari anda warna dan corak rama-rama itu telah berpindah ke jari-jari anda. Kemudian lepaskan kembali, ia terbang tapi lebih terbuai oleh angin. Siapa pun yang akan menangkapnya kembali tidak tertarik padanya lagi. Harganya telah tiada untuk dikagumi, disimpan mahukan diawetkan.

Rama-rama ibarat wanita. Ia indah untuk dipegang tetapi nilainya cepat turun setiap kali ada tangan- tangan yang tidak wajar hinggap pada tubuhnya. Memang fizikalnya tiada apa-apa yang kurang, tapi harga diri dan maruah telah mula tercemar.

Begitulah wanita. Ia bagaikan rama-rama yang terbang membawa corak-corak indah, apabila corak-corak itu telah pudar ia tidak dipedulikan lagi. Harga rama-rama terletak pada warna dan coraknya; harga wanita terletak pada apakah tubuhnya masih tulen tatkala dia didampingi oleh suaminya.

Rama-rama terpaksa berjuang untuk memulakan hidupnya. Dia terpaksa membebaskan diri daripada kepompong. Bukan mudah untuk keluar daripada kepompong yang mengikat itu. Sedangkan sepanjang berada di dalam kepompong tiada siapa pedulikannya, malah tatkala bergelar ulat ia lebih dibenci.

Sulitnya untuk akhirnya bergelar rama-rama. Terpaksa melalui kitaran dan evolusi bentuk. Daripada sesuatu yang menjijikan akhirnya bertukar menjadi sesuatu yang amat menyenangkan. Rama-rama adalah contoh terbaik wanita untuk sedar betapa bernilainya kehidupan mereka. Sewaktu anda dipuja, usah terlalu mabuk sebaliknya kenang-kenang kehidupan serba susah sebelum itu. Sewaktu anda digoda, dihambat dan dirayu usah terlalu mudah menyerah sebab ingatlah mereka yang bersusah payah memastikan anda dapat bangkit sebagai manusia sempurna hari ini. Anda tidak muncul sendiri, sebaliknya anda adalah lambang pengorbanan ibu bapa.

Usah jadi rama-rama yang di dalam bingkai gambar indah dipandang tetapi diri sendiri menanggung beban. Hiduplah dengan bebas dan terjemahkan kebebasan itu kepada nilai-nilai murni yang perlu dipertahankan. Hak anda ialah memelihara kehormatan. Selama mana anda memelihara kehormatan dan maruah diri anda berada pada terbaik, sebaik sahaja anda tidak peduli kepada siapa maruah itu hendak diberikan, anda sudah kehilangan masa depan.

Kalaulah rama-rama tahu dia cantik dan sentiasa memukau penglihatan manusia, dia tentu tidak mudah-mudah terbang ke sana sini. Sebab setiap kali ia mengibarkan sayapnya, ia sentiasa terdedah pada bahaya. Namun rama-rama tidak pernah tahu dia itu indah dan sentiasa menjadi sasaran manusia. Jika anda tidak pernah tahu kewanitaan anda itu adalah sasaran terpenting sang penceroboh, anda ibarat rama-rama yang tidak sedar diintai bahaya.

Mahalkan harga diri anda. Semakin sukar anda dimiliki semakin mahal nilai anda di sisi lelaki. Lelaki perosak hanya inginkan kuasa memiliki tetapi tidak mahu setia apalagi memelihara dan melindungi anda.

Usah terperangkap ke dalam tangan yang hanya akan meleraikan warna-warna anda. Setelah warna- warna itu hilang anda dibiarkan. Jadilah wanita angun yang punya nilai dan maruah diri, anda akan lebih dihormati.

Nilai anda bukan terletak pada berapa ramai lelaki yang ingin memiliki anda tetapi berapa ramai yang benar-benar sanggup menyintai anda. Cinta itu terjemahan pada kasih sayang dan belaian sayang penuh ikhlas. Selama mana anda belum menemuinya anggaplah diri anda masih berhak terbang bebas bagaikan sang rama-rama.

Jadilah rama-rama yang mengindahkan alam, jadilah wanita yang membanggakan semua orang..

(tema tulisan purple pink... warna baju kelas kita)


Panjang la skit tapi hopefully aten bc sampai habis ea??? mendalam maksud nye..

So, once again, sorry lambat wish.. hadiah umai pun x bernilai je... tapi umai bagi atas dasar seorang kasih dan sayang sesama insan...

ATEN COMEY...,

HAPPY BELATED BIRTHDAY..

MAY ALLAH BLESS YOU...

BE A GOOD MUSLIMAH ....

MAY ALLAH SEND YOU THE MOST RIGHT AND SUITABLE MAN AT THE RIGHT TIME AND HE SHALL LOVE YOU IN THIS WORLD AND THE WORLD AFTER... (jgn lupe jmpt umai waktu walimah)

~sayang aten~



No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails