Wednesday, October 16, 2013

an excuse

Assalamualaikum w.b.r

Tujuan post ini wujud mungkin untuk sebuah penjelasan. Walaupun tak semua perlu pada sebuah jawapan, tetapi untuk isu ni macam perlu je. Tak perlu baca, sebab tak ilmiah pun. Sekadar menconteng supaya satu hari nanti, bila baca balik blog bersawang ni, saya akan dapat tahu adakah saya orang yang tetap pendirian ataupun 'lalang' ataupun bahasa baiknya fleksibel terhadap sesuatu keputusan.

PERTANDINGAN.

Ya, pertandingan.


Mesti sahabat-sahabat ada yang pernah masuk pertandingan kan. Hebat-hebat belaka. Pendebat terbaik, penyajak terbaik, anugerah inovasi, putera/puteri mithali, mahupun apa-apa jua gelaran yang hebat-hebat hasil pertandingan yang pernah diikuti. Memang terbaik. 

Sejak dari sekolah rendah, sekolah menengah, hinggalah ke pengajian tinggi, banyak pertandingan yang dianjurkan. Bermula dari peringkat dalam kelas hinggalah ke peringkat antarabangsa. Untuk mencungkil bakat dan potensi. Untuk menilai siapakah yang terhebat dalam kalangan yang hebat. 

Saya sendiri pun tak terkecuali. Pernah mengikuti beberapa pertandingan. Beberapa sahaja. Tak banyak macam orang lain. ="=

Jadi apa masalahnya dengan pertandingan?

Baiklah, to tell the truth......... Saya kurang selesa dengan pertandingan. Sebelum menjelaskan dengan lebih terperinci, suka saya untuk menerangkan tentang kata kunci ialah KURANG SELESA, bukan benci atau tak suka. Dan penggunaan kata ganti nama diri SAYA merujuk kepada saya (Siti Umairah binti Othman- 891209-14-****), bukan untuk orang lain. Bukan juga untuk memaksa orang lain bersetuju. Sekadar menyatakan pandangan sahaja. ^_^v


Baiklah....

Kenapa kurang selesa?




Sebelum itu, cuma nak ceritakan tentang satu-satunya pertandingan yang saya kira saya mampu berjiwa dengannya iaitu pertandingan forum remaja. Itu satu-satunya pertandingan mewakili sekolah yang saya masuk atas kerelaan hati sendiri. Betul saya masuk kerana minat dan suka dengan tajuknya. Saya sangat tabik dengan cikgu yang mendorong untuk memasuki pertandingan ini. Cikgu Muhamad. "Keganasan Global: Menyingkap Punca Permasalahan dan Implikasi" . Saya kenal istilah Islamifobia. Saya tahu serba sedikit tentang keganasan terhadap umat Islam seluruh dunia. Jadi, sangat suka untuk membawakannya. Konon selektif la kan. Haha. But, as long as we can make a choice, then choose. ;)

Bila masuk IPG, entah kenapa keterujaan itu hilang. Seringkali juga mencipta alasan untuk tidak mewakili apa-apa jua pertandingan. Seringkali menggunakan alasan taklifan untuk 'melarikan diri'. Saya tidak menyalahkan orang lain, sebaliknya cuba membuat refleksi. Apakah punca semua ini. Pesan Cikgu Mad untuk 'tidak berhenti di sini' nampaknya saya biarkan begitu sahaja. Terngiang-iang kata-kata Cikgu Jizah, "saya tak faham kenapa awak tak nak masuk".


Inferiority Complex?

Haha. Idokla sampai tahap tu.

Sejujurnya, saya orang yang tidak selesa dengan pertandingan kerana saya tak suka pada keadaan hati saya sepanjang pertandingan. Semua orang ada 'stage nervous', saya pun tidak terkecuali. Walaupun ada pengalaman memberikan ucapan sekalipun, tetap perasaan itu tak akan hilang. Saya akan bersedia untuk jangka masa yang lama untuk sebuah ucapan ringkas. Saya akan tanya hati saya betul-betul, adakah saya memang ingin sampaikan apa yang saya nak sampaikan ni. Ada tak manfaatnya pada orang. Banyak soalan-soalan yang perlu di bina. Banyak buku atau artikel yang perlu dibaca. Sambil berjalan otak akan mula membina isi-isi penting.

Jadi, intipati yang saya cuba sampaikan ialah.... saya menghadapi kesukaran untuk menyampaikan idea orang lain yang tidak saya fahami dengan jelas. Jadi kalau saya tidak dapat faham, bagaimana saya mampu menyampaikan dengan baik. Sekadar bercakap di angin lalu, masuk telinga kiri kemudian keluar telinga kanan. Huhu... I can't bear with that. Seriously. No matter how hard I try. :(


Bukan senang nak menjaga sekeping hati. Kita yang jaga hati kita, kita tahu bagaimana sukarnya. MasyaAllah. Allah sahaja yang tahu. Jadi, kalau hati sedang sesak dan pertandingan yang memerlukan penelitian dan masa, saya perlu menolak atas dasar perkara lain yang perlu saya beri keutamaan. Fiqh awlawiyat.

Saya tak hebat. Saya cuma memilih untuk apa yang perlu saya sampaikan. Maka membuat pilihan itu bukan satu perkara mudah bagi seorang perempuan. Jadi, ini 'kecerewetan'  yang major. Mohon diampuni pada hati-hati yang sebal dengan tindakan saya. Jiwa-jiwa yang terluka dengan sikap tidak ambil bahagian dalam pertandingan. Saya tak mampu.

Sekiranya akan datang, muncul keadaan yang saya mampu Insya-Allah saya akan memberikan yang terbaik. Saat itu akan tiba apabila matlamat saya bukan untuk sebuah kemenangan. :)





1 comment:

  1. Assalamualaikum.

    kak umai. lama tidak berbalas bicara. kekangan masa mungkin. masyaALLAH. Teringat kembali saat kak umai menyampaikan usrah. penuh dengan pengisian yang mampu buatkan akal dan hati tersedar.

    semoga kak umai sukses dalam kehidupan dunia dan akhirat. semoga ALLAH berikan kesempatan untuk bertemu :)

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails