Monday, May 2, 2011

'loceng kecemasan'

Assalamu'alaikum...

Pukul 2.30 pagi (plus minus) tadi, terdengar deringan loceng kecemasan... Fuh, kuss semangat..!!! Ingatkan ada kebakaran. Kelam kelibut sekalian warga Rumah Agam Lelasari. Keluar dari bilik. Nasib baik tak tidur ag. Tengah taip entri yang sebelum ini.

"Ada apa ni, umai?"

"Jap, jap... saya gi check"

Bunyinya,... masyaAllah sangatlah kuat. Boleh memecahkan dinding telinga kalau kita dekatkan telinga kita pada loceng tu. (dah tak de kerja lain ke, nak dekatkan telinga pada loceng kecemasan tu, buat ape.. Ishh!!)

Telefon sana dan telefon sini. Lari sana dan sini bersama pengerusi kolej kediaman, tapi kami sedia maklum.. Malam-malam macam ni, siapalah yang nak datang. Tambahan pula di cuti hari pekerja... Pastu, buat-buat macam orang pernah ambik engineering, baca pelan kebakaran tu dan buat agakan sendiri. Lampu merah yang menyala di aras 1, jadi punca masalah di aras 1. Tapi tak reti nak baca la pulak bilik mana yang terlibat. Suasana lebih menampakkan kegemparan bila di luar kilat dan guruh silih berganti, dan hujan turun menyimbah bumi.

Pukul 5.00 pagi, kami pasrah. Memekakkan telinga dan tidur bertemankan irama rancak loceng kecemasan ni. (Boleh je tidur sebenarnya, hehe).. Kesian pak cik guard, ulang alik dari pondok depan. Terima kasih ye pak cik dan mak cik guard juga. Tolong kami walaupun bunyi loceng tak berjaya dihentikan di Rumah Agam Lelasari. Dekat Rumah Agam Cempakasari, bunyinya tak lama. Dalam sejam dah berhenti. Jadi puncanya memang dari Lelasari.

Pukul 9.00 pagi, saya menerima panggilan dari abang juruteknik yang baik hati. Dia minta saya bacakan punca bunyi. Saya baca je la dekat lampu yang menyala tu. Huhu, tak pandai...

"Owh, ok tak pe. Nanti abang sampai"

Setengah jam berikutnya, abang yang baik hati pun sampai. Rupa-rupanya kunci ada di pondok jaga depan. Mungkin tak maklum. Punca bunyi adalah haba. Tak perasan ada tulis heat detector kat situ. Mungkin haba dalam bilik agak tinggi, dengan keadaan bilik tertutup yang jadi punca. dan satu lagi lampu yang menyala adalah apabila ada fire glass break yang pecah kat aras 1. Memang betul pun, ada satu yang pecah dekat sayap kiri. Lepas ganti je cermin tu, lampu warna merah dah tak menyala lagi. Alhamdulillah, nikmat ketenangan di Rumah Agam ni telah dikembalikan... Syukur Ya Rabb..


**********************************************************************************

There is reasons for things which happen..

Apa rahsia yang tersembunyi di balik kejadian loceng kecemasan ni??

Persepsi saya mula mencipta analisis sendiri..

"Bagaimanakah agaknya, kalau badan kita boleh mengeluarkan amaran seumpama ini bila mana ruh kita mula mengesan beberapa penyakit dalaman?"

Mungkin kita bersedia dan kembali tersedar. Tersentak dengan amaran, dan balik ke pangkal jalan. Mula mencari jalan penyelasaian terbaik. Cuba memperbaiki keadaan menjadi seperti sedia ada... Kelalaian akan menghanyutkan kita dan kesibukan akan melupakan kita pada yang lebih utama. Dengan satu sentakan, kita kembali berpijak di bumi nyata.

Tapi, apalah rupanya bila setiap manusia tiba-tiba ada loceng kecemasan sendiri. (Sila gunakan kemahiran imaginasi anda).... Kalau yang ada sakit jantung pula macam mana??





Sebab Allah Maha Mengetahui, jadi semua perkara yang berlaku adalah menurut kepada fitrah kemanusiaan. Hidayah yang mana merupakan milik Allah diberikan pada hamba-hambaNya yang terpilih. Bila mana hati sudah menerima hidayah, maka kita perlulah menjagainya sebaik mungkin. Bajailah dan hidup suburkan dengan kecintaan padaNya. (^^)..

***********************************************************************************

Alhamdulillah, keadaan dah kembali tenang dan aman di kampus tercinta. Sedang menantikan kepulangan yang berbahagia rumate..(^^)

1 comment:

  1. fiiewww....btul2....ganggu gugat tidur...
    kelam kabut pagi tadi ingat ade kcemasan ape..
    huh..tgok 2 lebih baru...
    nmun hkmahnya...suruh bngun thjud kut...
    huuu...analisis baik tu kak..
    tp kan..cbe bayang bile diri dlm kritikal je ade alarm...ble tgh buat mksiat ke...lagho ke...ade alarm..huh..msti x jd nk wat mksiat+prkara lagho2 tu kan...;)
    tp Allah tak buat...sbb Dia nk hmbaNya sntiasa ingt..bukn dh bgi sign je bru nk ingat Dia...;)
    suke post ni...
    KRIIING!!!!!!!!!!!!!!!

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails