Pages

Thursday, December 13, 2012

SMS

Assalamualaikum warahmatullahi wabarakatuh

Sekecil-kecil perkara pun boleh menyebabkan orang mempunyai persepsi yang negatif terhadap kita.

Contohnya:

1. Kita berjalan dan nampak sampah, tapi kita buat-buat tak nampak. Apa la salahnya kalau sampah tu dikutip.

2. Kita dalam keadaan tergesa-gesa kerana ada urusan penting yang ingin diselesaikan. Kita terlanggar bahu seseorang. Apa la salahnya kalau berhenti 15 saat untuk meminta maaf instead of berlalu begitu sahaja.

dan juga satu hal yang selalu saya lakukan.. =''=

3. Saya dapat sms, tetapi kadang-kadang saya ambil masa yang lama untuk reply.

Hmmm.. Bagus juga ada blog ni, boleh dijelaskan beberapa perkara yang sukar untuk kita jelaskan melalui lisan.

Alhamdulillah, saya bersyukur kepada Allah, dikurniakan sahabat-sahabat yang begitu rajin meniupkan kata-kata semangat melalui sms. Untung kan, bila kita ada ramai sahabat ni. (^_^)v. Konklusi setakat ni, carilah sahabat kerana Allah.

Rasa bersalah, bila seringkali mengambil masa yang lama untuk membalas sms. Kadang-kadang tu bukan ada alasan yang kukuh pun (contoh: kehabisan kredit atau tak perasan), tapi tak tahu la kenapa. Tak elok sebenarnya melambat-lambatkan balasan sms sebab mana tahu kalau-kalau info yang diperlukan oleh si pengirim sangat penting untuk tugasan dia.

Saya sangat mengagumi seorang ustaz yang super duper busy, tapi setiap kali kita mengirimkan sms kepada dia, dia pasti akan terus menjawab. Juga sahabat-sahabat yang memang diketahui masa lapang mereka hampir tiada, tapi meraikan sms kita dengan jawapan dan penjelasan yang baik. Jujur dan bermakna dengan smiley yang begitu meraikan kita yang bertanya.

Indahnya akhlak mereka. Perkara yang kecil, besar impaknya. Sungguh, malu dengan ketulusan mereka.

Cuma mungkin sedikit penjelasan di pihak saya, kenapa kadang-kadang sms lambat dijawab:-

1. Kehabisan kredit.
2. Ketiadaan jawapan.
3. Tak perasan, ingatkan dah balas.. Rupanya belum tekan sent.
4. Mengambil masa yang lama untuk memilih perkataan yang terbaik untuk menjawab persoalan, sebab saya sangat suka bila saya mendapat jawapan sms yang jelas dengan susunan patah perkataan yang sistematik.

(^_^)v~

`Sama-sama perbaiki diri walau dalam sekecil-kecil perkara`

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails