Pages

Wednesday, July 9, 2014

Kembali Menulis, InsyaAllah... ^_^

Assalamualaikum...

Alhamdulillah, tak sangka dapat menulis lagi dalam masa yang terdekat. Ada sebabnya yang menjadi pemangkin kepada saya untuk menulis lagi.

Jeng.... Jeng... Jeng...

Apakah sebab itu.....?

Haaa, saya mungkin belum ceritakan lagi yang  currently saya tinggal di Rumah Guru. Kejiranan saya, semuanya cikgu-cikgi warga sekolah SK (LKTP) Chini Timur 2. Yang menariknya lagi, saya tinggal serumah dengan dua orang ibu taw. Yang berPJJ dengan suami masing-masing. PJJ pun boleh jadi satu cerita juga, tapi tu kita cerita dalam post lain la pula ye.

"Errr, menarik sangat ke?"

"Sangat menarik kot.... Fefeling ibu-ibu sikit.... teeeeeeet... Apekah kesengalan ini?" hoho

Selaku bujangan, saya seringkali berhadapan dengan situasi 'krik-kri'k apabila para ibu-ibu atau bapa-bapa di sekolah bercakap tentang anak masing-masing di sekolah.

"Anak aku sakit la semalam. Risau betul. Dah dua hari cirit birit"

"Kau tahu, pagi tadi anak aku liat betul nak bangun. Puas aku nak kejutkan"

"Akak, semalam anak kite dah boleh merangkak"

"Umai, akak nak cerita dengan kau ni, waktu akak nak bersalin dulu, akak sampai minta maaf dengan suami tau. Nangis-nangis akak. Eh, kau jangan gelak mai. Takut taw! Buat nye nyawa akak sampai kat situ"

Hukhuk.


Here and there, they are talking about their kids and routine. Mulanya rasa macam, "Eh macam dah tak ada topik lain nak bincang. Kenapa kita tak sembang tentang Gaza ke, Palestine, GST, Hudud, dan sebagainya isu lain."
 

But then, after I go through the situation. Barulah saya sedar yang, semua itu yang membentuk watak penyayang dalam diri mereka sebagai seorang guru. Senyumnya, keceriannya, gurau sendanya, sangat menampakkan watak seorang guru. Dunia mereka adalah menyantuni golongan kanak-kanak. Menjaga dan bercerita tentang anak masing-masing adalah cara yang terbaik untuk mereka memahami dan menjaga anak didik masing-masing. Sampai sekarang, saya masih begitu mengagumi aura keguruan rakan-rakan sekerja saya. Saya suka melihat mereka berada dalam kelas, sinar yang terbit dari mata anak-anak didik mereka. Ceria melihat mereka masuk ke dalam kelas. Ianya perasaan yang sangat indah, seperti terbang di awangan, ditemani pelangi yang keriangan. Jua marah dan rajuk menjadi drama yang mencuit hati untuk ditonton. Pasti kerana sayang, maka sesekali atma anak-anak dibentak.

Dan saya menjadi pemerhati setia. Mencatat tips-tips penting parenting dalam kepala sahaja. Lalu, saya pun berkata kepada diri, kenapa saya tidak mencatat sahaja di blog. Setidak-tidaknya, boleh saya gunakan pada masa-masa akan datang. Kalau catat dalam kepala, selalunya cepat je lupanya. Jadi lepas ni, akan ada rentetan post bertajuk TIPS PARENTING... InsyaAllah, saya pun nak beli buku Prophetic Parenting nanti, sebab nak tengok perkaitan yang kakak-kakak dan abang-abang saya di sekolah tunjukkan ni dengan cara yang Rasulullah buat. InsyaAllah.

Catatan,
Siti Umairah Othman
11 Ramadhan 1435 H
Felda Chini Timur 2

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails