Sunday, August 15, 2010

-Alahai Ammar-






Salam dari seorang Umairah,

Syukur masih bernyawa dan dipinjamkan nikmat hidup yang entah saat bila akan ditarik....

Biarkanlah...

Itu urusan yang Maha Esa...

Tugas kita adalah menjadi hambaNya yang mentaati setiap perintahNya, dan menjauhi setiap laranganNya.... Mudah2an pengakhiran kita adalah pengakhiran yang baik....Amin..

Ammar.... Siapa Ammar ni???

BF??? TTM???PAKWE???

No la.... He is my brother.. I mean, one of my beloved brother...
(saya masih lagi berada dalam 'mood' teringatkan rumah)

Kalau Imran yang bongsu, Ammar pula yang ke-2 bongsu...

Saya bukan nak 'promote' adik, just nak berkongsi pemikiran kanak-kanak zaman sekarang...

Pemikiran mereka melangkaui batas waktu... Kadang-kadang... Ish.. tak terfikirlah pula dek akal saya ni, dan membuatkan saya kadang-kadang termati akal....

Kelaziman saya apabila ada masa lapang di rumah adalah berbual dengan adik-adik saya... Ye la kan, mereka tu semua lelaki... Seronok juga boleh berborak dan mengetahui mentaliti manusia yang berlainan gender dengan kita...

Dipendekkan cerita, pada satu hari saya berborak dengan si Ammar ni (kadang tak larat jugak nak dengar cerita dia... Banyak sangat..huhu.. sabarlah duhai hati..)...

Tapi kali ni.. ayat dia menyentuh hati saya sebagai orang perempuan.. dialog kami lebih kurang begini.. (seperti biasa dalam loghat Kelantan.. plus Terengganu... dengan tokok tambah supaya cerita lebih menarik)

Kak > Ammar, kalu nak kawen esok bile, nak orang yang macam mne???

Ammar memandang tanpa perasaan... (dalam hati mungkin berkata... kak ni x dop soalan laen ke??? orang budok lagi la??.. tapi dia jawab juga)

Ammar > mesti la yang baik.. macam umi ke...

Saya tersenyum... (bagus2..hehe.. x la aku risau sangat..w'pun budak tu baru je 10 tahun)
Tapi jawapan Ammar tak setakat itu.. Giliran dia pula bertanya... Yang jawapannya terlalu sukar untuk saya cari jawapannya...

Ammar > Tapi kan kak??? waktu kite besar kekgi.. ad ag ke orang puang hok paka tudung??
Kite rase mace x dop doh....

(translate: tapi kan kak... waktu saya besar nanti, ad lagi ke orang perempuan yang bertudung?? saya rasa macam dah tak de je)

Gulp.... tak terkata saya... hmm... saya sekadar menjawab..

Kak > ada... kalau mok ayoh dia loni ajar dia paka tudung.. mst dia paka...

(traslate: ada.. Kalau mak ayah dia sekarang ajar dia supaya bertudung, mesti dia pakai)

Itu sahaja yang mampu saya jawab... Alahai Ammar.. Kamu bikin kak rasa malu je bergelar seorang perempuan.. Mesti dia dah memerhati keadaan semasa dan mula membuat andaian untuk perkara yang bakal terjadi 20 tahun akan datang... Itu baru mengenai tudung... Entahla apa lagi yang tersembunyi dalam kotak pemikiran kanak-kanak sekarang... Subhanallah




melentur buluh, biarlah dari rebungnya.. (alahai,.. comelnyer)

Moga Ammar mendapat jodoh yang baik, yang akan dapat membahagiakan dia, dunia dan akhirat... Amin..

Renungan: Buat anak gadis yang tersayang, peliharalah auratmu... Bertudung bukan jaminan kita menutup aurat...Saya kira kita semua mengerti... Antara mahu ataupun tidak, sahaja... Pilihan terletak ditangan kita..

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails