Pages

Monday, September 6, 2010

::: SEMPURNA :::

PBS ke-2 bersama afni, hajeera dan aten (sukanya dapat kad)

PBS Pertama bersama nad, wawa dan afni (hehe... cg na, cg ni, cg wa, cg ma)


Salam dari seorang Umairah... Subhanallah.. Maha suci Allah yang menghidupkan kita semua hingga ke detik ini... Seperti yang dijanjikan dalam 'entry' sebelum ini, sekarang saya akan berbicara tentang sempurna... Kesempurnaan adalah milik Allah yang Maha Esa semata-mata.. Tetapi manusia bisa sahaja menjadi sempurna di mata manusia yang lain dengan menjalani kehidupan, penuh kesyukuran...

Untuk berkongsi tentang sempurna dari sudut agama, pasti saya bukanlah orang yang selayaknya... Masih banyak kelompangan di sana sini.. Saya cuma ingin berkongsi rasa dan pandangan dari kacamata seorang bakal guru pendidikan khas... InsyaAllah...
Pengalaman yang ada tidak banyak.. Sekadar pernah menjalani Pengalaman Berasaskan Sekolah (PBS) sebanyak dua kali sahaja dan tinggal dua kali lagi pada tahun hadapan...

Sekarang pendidikan khas adalah dunia yang saya dan saya berharap Allah terus mengizinkan saya untuk menghayati citra seorang guru pendidikan khas yang sebenar... Moga terus dipelihara rasa ini, untuk saya menggali seberapa banyak pengalaman dunia anak-anak syurga ini...

(Teringat kata seorang guru yang mengajar pendidikan khas sewaktu dia sedang melayan seorang murid pendidikan khas yang mempunyai masalah tingkah laku)

"Macam ni la dia. Bukan senang nak kawal dia.... Tapi x pe ye sayang, nanti masuk syurga jangan lupa cikgu."

Ini pertama kali saya mendengar ayat ini diucapkan betul-betul dihadapan saya... Subhanallah... tak tergambar perasaan saya ketika itu... Allah sahaja yang mengetahuinya... Satu lagi ayat yang saya dengar dari kawan saya apabila seorang guru yang lain pula melayan murid yang sama...

" Ok pandai... Dah2 ye... Cikgu minta maaf ye..."

Saya mengenali cikgu ini sebagai seorang guru yang tegas. Tapi selepas P&P berakhir dia meminta maaf daripada murid ini kerana terpaksa bertegas semasa P&P bagi memastikan objektif pembelajaran tercapai.... Dan dia adalah seorang guru lelaki... Begitu guru ini tidak berkira mengucapkan kata maaf meski dengan seorang murid pendidikan khas... Kerana apa??? Kerana mereka sempurna...

Itulah rasa saya yang baru setahun jagung dalam bidang ini... Apabila saya memandang kedalam mata mereka, saya temui kejujuran... Apabila saya melihat senyuman mereka, saya temui keikhlasan... Tanpa sepatah kata... Saya tahu hati mereka berkata-kata... Dan saya tidak sendiri merasakan semua ini.... Teman-teman sekelas juga berkongsi rasa yang sama... Apatah lagi pensyarah dan guru-guru yang sekian lama berada dalam bidang ini... Tentu banyak sekali pengalaman mereka.... Sewaktu menjalani PBS, pelbagai karenah mereka akan dapat kita perhatikan..

Sewaktu PBS yang pertama, rasa seronok sekali bila kita tidak sampai lagi ke kelas mereka, sudah digamit kita dari kejauhan... Gelak ketawa mereka kedengaran menjadi satu suara yang sangat indah pada pendengaran... Apabila mereka berjaya menyebut nama kita waaupun hanya satu suku kata sahaja yang kedengaran, namun sudah cukup untuk membuatkan kita senyum sepanjang hari... Entahlah.. Ianya rasa kebahagiaan yang tak terungkap dek kata-kata...


PBS kedua pula, rasa terharu sekali mendengar dendangan nasyid dari mereka dan juga persembahan loceng... Rasa kagum pada kekreatifan guru mereka mendidik mereka untuk menghasilkan persembahan yang cukup menarik... Paling seronok bila mendapat cenderahati hasil kerja tangan anak-anak ini... Terima kasih ye sayang....

Saya ceritakan sedikit sebanyak masalah yang dihadapi oleh murid2 ini... Masalah yang biasa seperti slow learner dan sindrom down, mungkin ramai yang mengetahui.. tapi kali ni saya mengenali satu lagi sindrom yang baru iaitu sindrom hunter... Ciri-ciri yang dapat saya lihat pada mereka ialah mereka mengalami masalah saraf yang mana murid ini tidak dapat berjalan tanpa dipimpin atau didukung, makannya bersuap, dia hanya ke sekolah untuk dilakukan 'massage' dan dibiasakan dengan bersosialisasi... Dia tidak bertutur bahkan tidak pernah saya lihat dia menangis... Tapi dia ada keinginan untuk bermain-main berdasarkan tindakbalas yang diberikan... Dia memegang tangan salah seorang teman saya...

Murid yang seorang ini pula turut mempunyai masalah saraf... Dia masih boleh berjalan tetapi masih juga perlu dipimpin... Dia boleh bercakap tetapi lambat2... Saya cukup menyenangi senyumannya yang sangat manis...


Ada yang mempunyai masalah tingkah laku yang perlu diajar secara individu... 2 orang.. Seorang ni sangat suka menyuruh orang lain melakukan kerjanya... Seorang pula mempunyai kecenderungan agresif dengan orang yang tidak dikenali bahkan guru-guru yang biasa dengannya juga... Dia akan memukul dan mencakar...


Dunia autisme juga sangat menarik.. Saya sedang mengajar tiga orang murid dan tiba-tiba kedengaran seperti suara robot... Saya tergelak dalam hati... Alahai comelnyer..,
Lantas memanggil namanya berkali-kali.. Supaya dia tersedar... ada juga yang sangat pandai berpantun dan menyanyi... Satu perkara yang sangat dikagumi juga, murid2 autisme mempunyai kelebihan berbahasa Inggeris dan kebanyakannya mempunyai raut wajah yang menarik...

Anak-anak ini sebenarnya turut mempunyai naluri untuk menyayangi dan disayangi... So sweet... Penat saya dan kawan mengusik seorang budak lelaki yang meminati salah seorang perempuan dalam kelas yang sama... Dia menolak untuk bergambar dengan kawan saya... Katanya takut kawan perempuannya itu marah.... aduhai sayangku...

Itulah warna-warni dunia pendidikan khas yang sempat saya ceritakan...
Untuk masa yang akan datang, saya akan cuba memperincikan ciri-ciri bagi setiap kategori... Penting bagi kita semua untuk tahu ciri-ciri ini supaya terapi dapat dijalankan pada peringkat awal...

Percayalah, semakin kita mendekati mereka, akan kita rasakan ketidaksempurnaan kita berbanding mereka....

Untuk semua yang berkecimpung dalam bidang pendidikan khas, lagu ini untuk kita semua... Hayatilah bait-bait patah perkataannya...

Lirik/Tajuk Lagu: Hampir Ke Situ
Penyanyi/Artis: Mendua (Indonesia)

Aku sadar bukan mudah
Untuk mengejar mimpi indah
Pernah suatu ketika dulu
Ku punya harapan besar
Kini aku tak pasti
Dapatkan ku miliki

Sudah jauh kita tempuh
Kekalkanlah impian lalu
Mungkin ada hikmat
Yang akan menunggu
Di penghujung jalan
Biar nanti kecewa
Setidak-tidaknya mencuba

(Korus)
Jika halangan menduga perjalanan kita
Janganlah kau putus asa
Karena ku ada di sisi setia menemani
Andai semangatmu gugur
Genggamlah tanganku
Kita hampir ke situ

Adakala ku terasa
Ketabahan tak setegar
Tetapi apakan daya
Berhenti separuh jalan
Percayalah padaku
Aku yakin kita mampu

(ulang korus)

Biar orang katakan
Rapuhnya harapan
Bukan mereka tentukan lagi
Kau ada aku dan aku punya kamu
Amanlah akhirnya tetap bersama
Oh…

(ulang korus)

p/s: Semoga berjaya dengan harapan masing2...

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails